Alexander T. Nagel, Ph.D.
Professor of Art History
University of Toronto
Born in 1964 in New York City
Studied Art and History at Harvard University, the University of California, Berkeley and the Université de Montpellier
Project
Art Before and After Modernity
During my year at the Wissenschaftskolleg, I will begin a new project that will expand my research into the fields of modern and contemporary art. I am encouraged to do so by the conviction that artistic practice today no longer works primarily within the framework of modernism. Art-making continues and will continue, but it is art-making under an expanded definition, one that has arguably more to do with certain pre-modern artistic modalities - forms of art-making prevalent in the Renaissance and in earlier periods - than with post-Enlightenment conceptions of art. The project I have in mind is more than an effort to make historical art relevant to contemporary concerns. A new set of reference points is reframing the history of modern art itself. Virtually every major development of twentieth-century art can be productively analyzed in relation to modes of image-making that existed before the institution of the work of art - before the museum, the academy, and the modern apparatus of art criticism and art history. These include installation art, abstraction, collage, indexicality, serial art, the ready-made, conceptual art, performance art, and land art. It is not my intention to reduce one set of practices to another, but rather to provide an analytic context in which the differences become meaningful and thus provoke new forms of understanding. The aim of the project is to work toward releasing the art of both periods from the familiar accounts that currently govern them and toward putting them into a wider context of inquiry.Recommended Reading
Nagel, Alexander T. "Leonardo and Sfumato." RES: Anthropology and Aesthetics 24 (1993): 7-20.
Nagel, Alexander T. Michelangelo and the Reform of Art. Cambridge, Mass.: Cambridge University Press, 2000.
Nagel, Alexander T. "Towards a New Model of Renaissance Anachronism." Art Bulletin 87 (2005): 403-432. (Co-author: Christopher Wood; with responses by Michael Cole, Charles Dempsey, and Claire Farago.)
Colloquium, 27.11.2007
Avatars of the Golden Calf in the Work of Andrea Riccio (1470-1532)
Zwei Werke des paduanischen Bildhauers Andrea Briosco, auch "Il Riccio" genannt, befassen sich direkt mit der Frage religiöser Nachfolge und dadurch auch mit dem Problem, welchen Platz Bilder im religiösen Leben einnehmen. Eines der Werke ist eine Statue von Moses, in dessen Darstellung Bildelemente der griechisch-ägyptischen Gottheit Jupiter Ammon hinein gemischt sind. Das andere ist ein Relief, auf dem Christus gezeigt wird, wie er das Blutopfer eines Lamms annimmt. In beiden Fällen werden die Formen und Bildelemente, die aus mehr als einem religiösen System stammen, auf unwahrscheinliche, sogar unmögliche Art und Weise mit einander verknüpft. Die Widersprüche in diesen Bildwerken sind scharf, und alle Versuche, sie schlicht als Problem des Inhalts zu lösen, kommen zu einem enttäuschenden Ergebnis. Stattdessen lassen sie sich direkt aus Riccios bildhauerischer Praxis erklären, insbesondere auf dem Gebiet der Bronzen. Tatsächlich sind es Bronzeskulpturen und deren Geschichte, Bedeutung und religiöse Rolle, die meines Erachtens das eigentliche Thema dieser Werke sind.
Publications from the Fellows' Library
Nagel, Alexander T. (New York, 2020)
Nagel, Alexander T. (New York, NY, 2010)
Nagel, Alexander T. (2004)
Fashion and the now-time of Renaissance art