Simon Teuscher, Dr. phil.
Professor für Geschichte des Mittelalters
University of Zurich
Geboren 1967 in Bern, Schweiz
Studium der Geschichte, Nordistik und Philosophie an der Universitetet i Bergen (Norwegen) und der Universität Zürich
Project
Blut und Fleisch: Vormoderne gelehrte Debatten über Verwandtschaft
Ich möchte ein Buch zum gelehrten Nachdenken über Verwandtschaft in Europa am Übergang vom Mittelalter zur Neuzeit schreiben. Dem Thema kommt vor dem Hintergrund aktueller Debatten über die Reproduktionstechnologien, die Genforschung und ihre sozialen Folgen einige Brisanz zu. Denn gerade in der Auseinandersetzung mit bahnbrechenden wissenschaftlichen Entwicklungen werden kulturelle Vorstellungen über physiologische Dimensionen der Zusammengehörigkeit (z. B. "Blutsbande", "Reinblütigkeit") mobilisiert, die eine lange Vorgeschichte haben. Diese möchte ich mit Ausgangspunkt in einer Untersuchung der juristischen und theologischen Kommentare zu Verwandtschaftsdiagrammen (arbores consanguinitatis et affinitatis) rekonstruieren. Diese Kommentare erschienen zwischen dem 12. und dem 16. Jahrhundert in dichter Folge und verfochten einander zuwiderlaufende Konzeptionen der Verwandtschaft. Sie erörterten unter anderem, was Verwandtschaft eigentlich ist, wie man diese medial emergent machen kann, welche physiologischen Substanzen (z. B. Blut oder Fleisch) Verwandte teilen und wie dies mit der Vererbung von Eigenschaften und Gütern zusammenhängt. Ging es in dieser gelehrten Tradition anfänglich vor allem um die Durchsetzung von Inzestverboten, d. h. gewissermaßen um die Umgehung der Verwandtschaft, erschien diese mit der Zeit zunehmend als gesellschaftliche Ordnungskategorie. Entgegen Vorstellungen über einen Bedeutungsverlust der Verwandtschaft seit dem Mittelalter wird das Projekt thematisieren, dass Verwandtschaftsvorstellungen eine produktive Rolle bei der Formierung moderner Kategorisierungen des Sozialen wie der Rasse oder der Ethnie spielten.Lektüreempfehlung
Teuscher, Simon. "Flesh and Blood in the Treatises on the Arbor Consanguinitatis (Thirteenth to Sixteenth Centuries)." In Blood and Kinship: Matter for Metaphor from Ancient Rome to the Present, herausgegeben von Christopher H. Johnson, 83-104. New York/Oxford: Berghahn, 2013.
-. Lords' Rights and Peasant Stories: Writing and the Formation of Tradition in the Later Middle Ages. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2012.
Teuscher, Simon mit David W. Sabean und Jon Mathieu, Hg. Kinship in Europe: Approaches to Long-Term Development (1300-1900). New York/Oxford: Berghahn, 2007.
Colloquium, 29.10.2013
Flesh and Blood: Rethinking Kinship in the Middle Ages
The lecture will be examining how European scholars from the twelfth to the fifteenth centuries reconceived kinship. My main interest is notions pertaining to the physiology of kinship and the bodily substances that kin share.
I will first explain how my investigation aims at reevaluating conceptions of history that have been informed by theories of modernization which have taught us that kinship is particularly effective in traditional societies and that it has been undergoing a loss of significance in the West ever since the Middle Ages. Not only do a growing number of historical examinations contradict such a view. But new approaches in ethnology also criticize how studies that are based on modernization theories and which analyze kinship systems will unquestioningly proceed on the basis of the "natural" facts of reproduction. By contrast, new approaches focus on the discourse of physiology - in debates on the newest achievements of genetics as well as in so-called traditional societies - as functioning above all as an idiom for negotiating relatedness. These research developments give occasion for readdressing questions as to the historicity of conceptions of kinship.
In the middle part of the lecture I analyze the juristic and theological commentaries to the kinship diagrams that found their way into many church-law compendia. Here one can trace how a new understanding of kinship was formed. In the context of debates on incest in the twelfth century, scholars contended over the systematization of kinship as relation. But the methods of measurement and visualization that they developed increasingly allowed for the use of concepts of kinship to define and delimit groups. It was in this context that conventional physiological notions collapsed. Up until about 1400 the commentators understood kinship as a oneness of flesh; later gaining acceptance were notions about the passing on of blood as well as its purity and admixtures. The new view of kinship privileged descent as opposed to marriage, linearity as opposed to cross-linkages, persistence as opposed to variability.
In the last part I will relate the development of these conceptualizations to social practice. Using a few examples I will show how the kinship associated with blood was effective as an operator of new categorizations of the social world such as dynasties, estates of the realm, and race. Contrary to the idea of its loss of significance, kinship in fact shows itself to be seminal with respect to those very developments that one generally associates with the emergence of modernity.
Publications from the Fellows' Library
Teuscher, Simon (2013)
Flesh and blood in the treatises on the Arbor Consanguinitatis (thirteenth to sicteenth centuries)
Teuscher, Simon (Philadelphia, 2012)
Lords' rights and peasant stories : writing and the formation of tradition in the later Middle Ages Erzähltes Recht. <engl.>
Teuscher, Simon (New York [u.a.], 2007)
Kinship in Europe : approaches to long-term development (1300 - 1900)
Teuscher, Simon (Frankfurt am Main [u.a.], 2007)
Erzähltes Recht : lokale Herrschaft, Verschriftlichung und Traditionsbildung im Spätmittelalter Campus historische Studien ; Bd. 44