Hartmut Berghoff, Dr. phil.
Professor of Economic and Social History
Georg-August-Universität Göttingen
Geboren 1960 in Herford (Westfalen)
Studium der Geschichtswissenschaft, Anglistik und Wirtschaftsgeschichte
an der Universität Bielefeld, der Universität Cambridge, der London
School of Economics, der TU Berlin und der FU Berlin
Project
1. The History of Consumption in 20th-Century Germany
Zu 1. Es ist geplant, eine Überblicksdarstellung zu verfassen, die zentrale Ergebnisse der momentan intensiv erforschten Konsumgeschichte des 20. Jahrhunderts zusammenfasst. Es ist nicht beabsichtigt, das Phänomen Konsumgeschichte in seiner ganzen Breite und Komplexität historisch aufzuarbeiten. Vielmehr sind die zentralen Trends darzustellen und zu interpretieren. Ferner werden exemplarisch besonders aussagekräftige Felder für das gesamte 20. Jahrhundert behandelt. Dazu gehören die staatliche Regulierung des Konsums und seine Verknüpfung mit der Legitimation politischer Systeme, aber auch die Rolle der Medien und die Veränderungen konsumrelevanter Normen und Leitbilder.2. Risk-Management and the Emergence of Trust During the First Globalisation Process of the Industrial Age, 1850-1914
Zu 2. Dieses Projekt erforscht nicht-staatliche Mechanismen des Risikomanagements und der Erzeugung von Regelvertrauen in den Jahren 1850-1914. Es knüpft dabei an soziologische und ökonomische Arbeiten zur Theorie des Vertrauens sowie an die Erforschung des Globalisierungsprozesses im 19. Jahrhundert an.Lektüreempfehlung
Berghoff, Hartmut. Hg. Konsumpolitik. Die Regulierung des privaten Verbrauchs im 20. Jahrhundert. Göttingen, 1999.
-. "Enticement and Deprivation. The Regulation of Consumption in Pre-War Nazi Germany." In The Politics of Consumption. Material Culture and Citizenship in Europe and America, herausgegeben von Martin Daunton und Matthew Hilton, 165-184. Oxford und New York, 2000.
-. "From Privilege to Commodity: Modern Tourism and the Rise of the Consumer Society." In The Making of Modern Tourism. The Cultural History of the British Experience, 1600-2000, herausgegeben von Hartmut Berghoff u. a., 159-179. Houndsmill und New York, 2002.
Colloquium, 11.02.2003
Taming Unbound Prometheus? Risk Management and the Production Manufacture of Trust in a Globalizing Economy, 1840-1914
This lecture examines a central economic and social aspect of the first wave of globalization during the nineteenth and early-twentieth centuries. The economic dynamism of this period - brought to an abrupt end by the First World War - destroyed old ways and bonds of trust and ushered in great uncertainty. With the triumph of capitalism and the marketplace, the expectations and experiences of people began to diverge (Koselleck). I am interested in how national states and economic actors dealt with this basic dilemma of capitalism, which destroyed traditional norms and social systems while depending on non-economic struts for its own stability.
In the first part of my exposition I will sketch the essential contours of globalization in the nineteenth century and in the second part I will investigate the causes and effects of this process. My third part will discuss the theory of trust, which is a topic of growing interest in sociology, economics and history. These theoretical considerations will sharpen our eye for the key thematic questions and the analysis of the empirical sources.
The fourth part of my talk dwells briefly at the national and supranational level, where trust was to be established through legal certainty and international agreements. Despite some remarkable successes in this regard, there remained considerable risks that forced the economic actors to devise their own approaches and mechanisms - these to be addressed in the fifth and main part of my paper.
Roughly speaking, there were two distinct reactions among private enterprise: the utilization of traditional social-cultural networks such as familial and ethnic relations, and the development of a commercial infrastructure that transformed uncertainty into a calculable risk and enabled people to establish trust and overcome barriers to interaction.
Publications from the Fellows' Library
Berghoff, Hartmut (Paderborn, 2004)
Moderne Unternehmensgeschichte : eine themen- und theorieorientierte Einführung UTB ; 2483
Berghoff, Hartmut ([s.l.], 2003)
Ein Kapital namens Vertrauen : vom produktiven Eigensinn der Konsumenten : Alexander Kluge im Gespräch mit Hartmut Berghoff 10 vor 11
Berghoff, Hartmut (Frankfurt am Main, 2002)
Geschichte des Finanzplatzes Berlin
Berghoff, Hartmut (New York, NY [u.a.], 2002)
The making of modern tourism : the cultural history of the British experience, 1600 - 2000
Berghoff, Hartmut (2001)
Enticement and deprivation : the regulation of consumption in pre-war Nazi Germany
Berghoff, Hartmut (Oxford [u.a.], 2001)
Harmonicas for the world : the creation and marketing of a global product
Berghoff, Hartmut (2001)
Marketing diversity : the making of a global consumer product - Hohner's harmonicas, 1857 - 1930
Berghoff, Hartmut (2000)
Berghoff, Hartmut (Stuttgart [u.a.], 2000)
Fritz K. : ein deutsches Leben im zwanzigsten Jahrhundert