Rainer Schmalz-Bruns, Dr. phil.
Professor of Political Science
Technische Universität Darmstadt
Born in 1954 in Lüneburg; passed away in 2020 in Lüneburg
Studied Political Science, Sociology, Political Economy, Literature and Pedagogics at Hamburg University
Project
Transnational Democracy and the Evolution of a Global State
Im Zuge der ökonomischen und politischen Globalisierung (Denationalisierung) verschiebt sich die für das Projekt der Moderne konstitutive Balance der integrativen Mechanismen von Hierarchie (Staat), Wettbewerb (Markt) und Solidarität (Gemeinschaft) in einer Weise, die nicht ohne Folgen für die Demokratie bleiben kann. Vor diesem Hintergrund wird die Zukunft der Demokratie davon abhängen, ob es gelingen kann, sie als ein transnationales Projekt verständlich zu machen und dieses in seinen konstitutionellen und institutionellen Implikationen deutlicher als bisher hervortreten zu lassen.Hinweis für Mit-Fellows
Der Prozess der Globalisierung gibt Anlass zur Sorge bezüglich der Zukunft des demokratischen Projekts der Moderne, weil die Bedingungen realer Freiheit, also die Sicherung des internen Zusammenhangs von privater und öffentlicher Autonomie, von Recht und Demokratie und von sozialen und politischen Rechten unterminiert zu werden drohen. Diesen Impuls möchte ich aufnehmen, indem ich 1. auf normativer Ebene unter Rückgriff auf Hegels Theorie eines Kampfes um Anerkennung die Möglichkeiten prüfe, der Idee einer Weltrepublik eine höhere normative und praktische Plausibilität zu verleihen als Kant sie ihr zumessen wollte, 2. auf konzeptioneller Ebene nachzuweisen versuche, dass das Modell deliberativer Demokratie als Grundlage für den Versuch dienen kann, auf assoziativer Grundlage die Prinzipien von Freiheit, Gleichheit und Solidarität in eine neue institutionelle Balance zu bringen, 3. in rekonstruktiver Perspektive jene emergenten Strukturbildungen von global governance (internationale Insitutionen, Organisationen und Regime) in den Blick nehme, die einem solchen Projekt schon entgegenkommen und 4. indem ich schließlich in konstruktiver Hinsicht den Versuch mache, diese emergenten Prozesse und Strukturbildungen in ein Modell reflexiver Staatlichkeit zu integrieren und von daher eine Perspektive auf die Konstitutionalisierung der Politik jenseits des Nationalstaates zu gewinnen.
Lektüreempfehlung
Schmalz-Bruns, Rainer. Reflexive Demokratie. Die partizipatorische Transformation demokratischer Politik. Baden-Baden: Nomos, 1995.
-. "Deliberativer Supranationalismus." Zeitschrift für Internationale Beziehungen 6, 2 (1999): 185-244.
-. "Demokratisierung der Europäischen Union - oder: Europäisierung der Demokratie. Überlegungen zur Zukunft der Demokratie jenseits des Nationalstaates." In Weltstaat oder Staatenwelt? Für und wider die Idee einer Weltrepublik, herausgegeben von M. Lutz-Bachmann, 260-307. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 2002.
Colloquium, 05.11.2002
Democracy Beyond the Nation-State - A Challenge for Political and Constitutional Theory
Introductory Remarks: The Challenge of Globalization
Inherent in the globalization project are those values closely associated with modernity, namely democratic ones, and the conviction that there exists an internal connection between the four dimensions of the modern state.
1) Why Democracy?
(i) But even if one shares these assumptions, one may still yet have reservations about changing the format of denationalized politics. These reservations follow three lines of reasoning. First, democracy as a global value can be essentially contested by cultural pluralism. Second, from the demand-side, and for realist and pragmatic reasons, one can deny that there is any need for democratizing international politics at all. Third, from the supply-side there might be skepticism as to whether one can imagine a form of democracy on the global scale that meets even the most basic criteria of ethical legitimation.
(ii) One can offset these objections through the adduction of four phenomena: the extension of international law, the functional imperatives arising from many policy areas, emerging organizations and institutions that bring new actors into the game, and perplexing issues of justice.
(iii) One ends by concluding that democracy beyond the nation state is necessary and possible, provided that in its articulation we can take into consideration at least some of the objections listed above (under "i").
2) Which Democracy?
The task is to come to grips with at least some of the conceptual problems arising when we take seriously the demand that the emerging order of international politics should perforce be democratic.
(i) In a first step, we must argue for a specific model of democracy that is adaptable to the conditions of international politics. This is done first in a negative way, by rejecting competing models that prove less than compelling.
(ii) In a second step, we must address some of the conceptual problems associated with the model of deliberative democracy. These are threefold. There must be an adequate principle of legitimacy, there must be an organizational form through which the principle of reciprocal justification can best be enacted, and we have to account for an ethical dimension necessarily implied when arguing for a decentralized form of collective-will formation. Fortunately, all these considerations call for an associative mode of collective-will formation and decision-making.
3) Constitutionalism
We must now ask whether in any meaningful sense international politics can be constitutionalized. By "constitutionalization" I mean establishing criteria of validity and rationalizing and concretizing politics socially. In particular, we have to confront three interrelated issues:
(i) Whether the idea of constitutionalization can be abstracted from the historical form of its concrete realization. In answering this question we need to ask whether the functional expectations tied to that idea can be effectively realized without recourse to ethical preconditions that may have dissolved under the pressures of transnational politics (i.e. questions as to the normativity of the idea of constitutionalization, and as to its moral implications and repercussions).
(ii) The second issue then focuses on processes of constitutionalization, which emerge in establishing internal relationships between the principles of legality, democracy, and social solidarity.
4) The State
(iii) The third issue is whether the idea of statehood is implied in the idea of constitutionalization. And if so, we then have to ask (for example, for state interventionist reasons implied in the very idea of law) whether there is a purely formal notion of stateness which can also meet the criticisms that have been raised against the idea of a global state ever since Kant´s forceful statement in Zum ewigen Frieden (On Perpetual Peace)? Hegel's Grundlinien (Main Outline) may be read as a basic articulation of a formal idea of stateness.
Publications from the Fellows' Library
Schmalz-Bruns, Rainer (Baden-Baden, 2002)
Politisches Vertrauen : soziale Grundlagen reflexiver Kooperation Schriftenreihe der Sektion Politische Theorien und Ideengeschichte in der Deutschen Vereinigung für Politische Wissenschaft ; 2
Schmalz-Bruns, Rainer (2002)
Vertrauen im Vertrauen? Ein konzeptueller Aufriß des Verhältnisses von Politik und Vertrauen
Schmalz-Bruns, Rainer (Frankfurt am Main, 2002)
Theorie der Politik : Niklas Luhmanns politische Soziologie Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft ; 1583
Schmalz-Bruns, Rainer (1998)
Kunst und Demokratie: Modelle ästhetischer Gesellschaftskritik und Politik
Schmalz-Bruns, Rainer (Baden-Baden, 1995)
Reflexive Demokratie : die demokratische Transformation moderner Politik