Christoph Horn, Dr. phil.
Professor of Ancient Philosophy
Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
Project
Commentary on Aristotle's Metaphysics, Especially Book Lambda (XII)
Aristoteles' Metaphysik ist eines der wichtigsten Bücher der westlichen philosophischen Tradition. Es stellt an seine Interpreten zugleich enorme Anforderungen. Aufgrund einer äußerst komplexen Forschungssituation sind national und international in den letzten Jahren nur Teilausgaben zur Metaphysik erschienen, so dass im Moment kein Gesamtkommentar existiert, der dem aktuellen Stand entspricht. In unserem Projekt einer Neukommentierung verbinden wir das Prinzip einer engen Kooperation mit einer grundsätzlichen Verantwortlichkeit jedes Bearbeiters für seine Partien des Werks. Meine Einzelkommentierung wird sich hauptsächlich auf Buch Lambda (XII) richten; in Kooperationsform werde ich aber auch an der Interpretation von Buch Zeta (VII) partizipieren. Gegenstand von Buch Lambda sind immaterielle, nicht-wahrnehmbare Substanzen und besonders eine erste, oberste, einfache und unteilbare Substanz; bei ihr soll es sich um etwas Ewiges, Invariantes und insofern um reine Aktualität handeln. Aristoteles postuliert deren Existenz ausgehend von einer allgemeinen naturphilosophischen Bewegungstheorie; Bewegung (in jenem weiten Sinn, der jede Zustandsänderung und auch Werden und Vergehen einschließt) verlangt nach einem unveränderlichen Erklärungsprinzip. Denkt man an Aristoteles' Verwerfung abgetrennter Platonischer Ideen und besonders der Idee des Guten, so ist seine eigene Ansetzung eines solchen unbewegten Bewegers natürlich von erheblichem Interesse - zumal diese als umfassende Finalursache des Kosmos und explizit als Gott bezeichnet wird. Der erste Beweger bildet nach Aristoteles das von allen Entitäten erstrebte Ziel und hält als Objekt allgemeinen Strebens den Kosmos in Bewegung; seine Eigentätigkeit scheint ausschließlich darin zu bestehen, sich selbst zu denken.Lektüreempfehlung
Horn, Christoph. Plotin über Sein, Zahl und Einheit: Eine Studie zu den systematischen Grundlagen der Enneaden. Stuttgart und Leipzig: Teubner, 1995. (Beiträge zur Altertumskunde, Bd. 62.)
-, Hg. Augustinus: De civitate die. Berlin: Akademie Verlag, 1997. (Klassiker Auslegen, Bd. 11.)
Horn, Christoph und Christof Rapp, Hg. Wörterbuch der antiken Philosophie. München: Beck, 2002
Colloquium, 18.05.2004
How Are We to Understand Self-Motion? Observations on a Discussion in the Works of Plato and Aristotle
One of the most obvious and yet strangest concepts in the history of Western philosophy is the idea that there is something that might be referred to as self-motion. On the one hand, it appears self-evident to us that an entity should be the cause of its own motion (or more generally: of its own change). There are thousands of cases each day in which we ascribe to human beings (and possibly even to animals) behavioral patterns that we see them as having caused. Each motion appears to emanate from within them - and nowhere else. At the same time, it seems objectionable to assume the existence of something that must be seen as the uncaused and initially causal origin, something that makes the termination of a chain of effects or of explanations necessary, sensible, or at least possible. Yet the concept of self-motion implies such a beginning to a causal chain.
The origin of the concept of self-motion does not date back to Plato, but to the pre-Socratic thinker Alcmaeon of Croton. But it was Plato who first made extended use of this concept - namely, in Phaedrus, Statesman and Lawsi. The dialogue Phaedrus uses it to prove the immortality of the soul; in the Statesman it supports a central theoretical element of cosmology; and in the Laws it even forms the backbone of the oldest attempt to prove God's existence in the history of philosophy. Seen such, it is no exaggeration to say that Plato must have attached enormous importance to the discovery of the concept of self-motion.
Aristotle also makes extended use of this concept, but it is not easy to determine prima facie whether Aristotle wishes to employ this concept in a positive way, or whether he doesn't possibly reject it within the framework of his critique of Plato. In Physics VIII, Aristotle develops the following critique: he refers to the theorem that everything in motion is moved by something else. Based on this, the concept of self-motion no longer makes much sense, since if something moves something else (or more generally: changes it), then the mover transfers what is moved from a state of potentiality (dynamis) to a state of actuality (energeia). However, for this to happen, the mover must be in a state of energeia. And yet this means: for something to move itself, it must, on the one hand, transfer itself from dynamis to energeia, and, on the other, already be in a state of energeia. It is impossible for one and the same entity to fulfill both conditions, since nothing can be in a state of potentiality and actuality at the same time, at least not in the same way.
In the history of theory in antiquity, it was ultimately Sextus Empiricus who first concluded from the theoretical disagreement between the proponents and opponents of self-motion that both sides were wrong, and that the world cannot be explained by self-motion or motion caused by an outside force - a conclusion that in many ways recalls the famous Third Antinomy of Kant's Critique of Pure Reason.
Publications from the Fellows' Library
Horn, Christoph (Frankfurt am Main, 2019)
Grundlegung zur Metaphysik der Sitten Suhrkamp Studienbibliothek ; 2
Horn, Christoph (Basel, 2018)
Grundriss der Geschichte ..., Die Philosophie der Antike, Philosophie der Kaiserzeit ... ; 2 Grundriss Antike
Horn, Christoph (Basel, 2018)
Grundriss der Geschichte ..., Die Philosophie der Antike, Philosophie der Kaiserzeit ... ; 1 Grundriss Antike
Horn, Christoph (Basel, 2018)
Grundriss der Geschichte ..., Die Philosophie der Antike, Philosophie der Kaiserzeit ... ; 3 Grundriss Antike
Horn, Christoph (München, 2008)
Lexikon der Ethik Beck'sche Reihe ; 152
Horn, Christoph (2005)
Horn, Christoph (2004)
Horn, Christoph ([s.l.], 2004)
Die Arche Noah des Wissens : die Metaphysik des Aristoteles : Alexander Kluge im Gespräch mit Christoph Horn 10 vor 11
Horn, Christoph (München, 2002)
Wörterbuch der antiken Philosophie Beck'sche Reihe ; 1483
Horn, Christoph (Frankfurt am Main, 2002)
Philosophie der Gerechtigkeit : Texte von der Antike bis zur Gegenwart Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft ; 1563