Helge Rossen-Stadtfeld, Dr. iur.
Professor of Law
University of the Bundeswehr Munich
Geboren 1955 in Braunschweig
Studium der Rechtswissenschaft und Philosophie an der
Eberhard-Karls-Universität Tübingen
Project
Changing Democracy
Die Strukturen der rechtlichen Steuerung moderner Gesellschaften unterliegen tiefgreifenden Veränderungen. Immer stärker wird die Produktion des tatsächlich steuerungsrelevanten Rechts durch Tendenzen der Informalisierung, der Entstaatlichung und der Internationalisierung beeinflusst. Unklar ist, welche Konsequenzen für Gehalt, Bedeutung und Verwirklichung des Demokratieprinzips sich daraus ergeben. Möglicherweise muss eine normative Vorgabe des Demokratieprinzips als nicht mehr wirklichkeitsangemessen angesehen werden, die bislang für moderne Verfassungsordnungen konstitutiv schien: dass nämlich Demokratie eine originäre Gestaltung des Vergesellschaftungsprozesses durch die Bürgerschaft meine. Zwar wird der verbreiteten Neigung zu widerstehen sein, Demokratie mehr oder weniger vollständig in der Effektivität und Effizienz der Steuerung aufgehen zu lassen. Dies wäre keine Veränderung, sondern eine Preisgabe des Demokratieprinzips. Wohl aber könnten für ein zeitgemäß fortentwickeltes Demokratieverständnis die nachträgliche Information, die Kritik, unterschiedliche Kontrollen und die Öffentlichkeit eine immer größere, zuletzt vielleicht prägende Bedeutung erlangen.Lektüreempfehlung
Rossen-Stadtfeld, Helge. Vollzug und Verhandlung: Die Modernisierung des Verwaltungsvollzugs. Tübingen: Mohr Siebeck, 1999.
-. "Kontrollfunktion der Öffentlichkeit: ihre Möglichkeiten und ihre (rechtlichen) Grenzen." In Verwaltungskontrollen, herausgegeben von Wolfgang
Hoffmann-Riem und Eberhard Schmidt-Aßmann, 117. Baden-Baden: Nomos, 2001 (Schriften zur Reform des Verwaltungsrechts, Bd. 8).
-. "Die Konzeption regulierter Selbstregulation und ihre Ausprägung im Jugendmedienschutz." Archiv für Presserecht 2 (2004).
Colloquium, 19.04.2005
Changing Democracy
Democracy can be understood as the answer to two questions: Who may make decisions that are legally binding for the entire society - and with what justification? The concepts of modern democracy reply with the proposition that such decisions should be made and realized by the people themselves, by means of their state. The people are the original source of the will in which is vested the power to govern all of society. The power of the state affects those who guide and control this power. The exercise of power would appear to be legitimate, because volenti non fit iniuria.
This democratic answer has demanding prerequisites. They cannot easily be considered fulfilled in modern European societies. It has become unclear how the "the people" can still be spoken of as the basis for democratic decisions. It has become questionable whether the state can be assigned the task of ascertaining and realizing the will of the people. It is also uncertain whether the state can still be considered the sole or at least key body responsible for legally binding collective decisions. Finally, the procedures by which such decisions are made and implemented have become dubious. Democracy reaches its limits even where the state has emerged from democratic elections, if this state becomes entangled in (legislative, judicative, administrative) procedures that are not beholden to democracy.
The current problems of European democracy already arise on the level of the nation-state. But they are considerably intensified in the processes in which modern statehood is exposed to globalization and de-framing. Attempts to counteract certain destructive consequences of globalization instead often escalate tendencies to erode democracy.
The prospects of the democratic project are hardly foreseeable. With regard to actors, procedures, and themes, the scope in which this project can be realized seems to be narrowing. Recent proposals for the theory of democracy work with the differentiation between market and deliberation. It is uncertain whether the democratic project can find new prospects for development within this differentiation. The future of modern democracy in Europe will rather be found in an incrementalistic adaptation to and development of long-known components of democratic systems (e.g. citizen participation, information rights, the public sphere, separation of power, etc.). Finally, politics and law will have to adapt to a considerable reduction of democracy's claim to validity and in the long run to a significant loss of its importance.
Publications from the Fellows' Library
Rossen-Stadtfeld, Helge (2008)
§ 29: Beteiligung, Partizipation und Öffentlichkeit
Rossen-Stadtfeld, Helge (2007)
Demokratische Staatlichkeit in Europa
Rossen-Stadtfeld, Helge (2002)
Verfassungsrechtliche Perspektiven des dualen Rundfunksystems
Rossen-Stadtfeld, Helge (2001)
Kontrollfunktion der Öffentlichkeit - ihr Möglichkeiten und ihre (rechtlichen) Grenzen
Rossen-Stadtfeld, Helge (Tübingen, 1999)
Vollzug und Verhandlung : die Modernisierung des Verwaltungsvollzugs Jus publicum ; 39