Martin Kaltenecker, Dr.
Musicology
Paris
Geboren 1957 in Düsseldorf
Studium der Musikwissenschaft und Romanistik an der Université Paris-Sorbonne (Paris IV)
Project
Invisible Music
In meinem Projekt geht es um die Untersuchung der konkreten Situation, in welcher der Musiker vom Zuhörer nicht gesehen werden kann, die Musik also um ihre visuelle Komponente gekappt auf ihn zukommt, und um die dabei erzielten oder entstehenden Effekte, sowie um Diskurse, speziell um Theorien des Hörens, die sich mit einer solchen Situation beschäftigen.Untersucht werden Anordnungen wie die Tribüne, der Lettner, Vorhänge, hinter denen Musik gespielt wird (z. B. um zu verdecken, dass Frauen sich unter den Ausführenden befinden, wie in Bern zu Beginn des 18. Jahrhunderts, oder um eine "Versenkung" in die Musik zu ermöglichen, wie in einem Theater in Kopenhagen am Ende des 19. Jahrhunderts), auch Wagners unsichtbares Orchester. Oft wird in solchen Situationen ein quasi-sakrales Hören suggeriert, bei dem die Struktur der Musik nicht mehr das Wichtige ist, oder es wird versucht, den Körper des Musikers als Störfaktor auszuschalten.
Der Geschmack am "fernen Klang", bezeichnend für die Musik gegen Ende des 19. Jahrhunderts, findet sich in manchen Theorien des Rundfunks und des "blinden" Hörens in den 1930er Jahren wieder. Das Hören von Musik ist zu jener Zeit aber auch an sich ein Objekt von Fragen und Forschungen geworden. Eine Genealogie der unsichtbaren Musik impliziert so auch eine Untersuchung des Verhältnisses zwischen der musikalischen Form in der Partitur und einer "Hörform", sowie der Diskurse und künstlerischen Praktiken, die diesen Unterschied ausschalten oder mit ihm spielen wollen.
Lektüreempfehlung
Kaltenecker, Martin. La Rumeur des Batailles. Paris: Fayard, 2000.
-. Avec Helmut Lachenmann. Paris: Van Dieren, 2001.
-. "La retouche du réel." Vorwort zur französischen Übersetzung von Rudolf Arnheim. Radio. Paris: Van Dieren, 2005.
Colloquium, 27.03.2007
Invisible Music Prelude to a Theory of Musical Listening
Seek simplicity and distrust it. (A. N. Whitehead)
I am examining situations in which the musicians or the source of sound are not visible to the listeners, for example when music is played behind choir screens (rood screens) or iconostases (walls separating an Orthodox altar room from the worshippers), on rostrums, concealed by curtains, or on the radio. But does it make sense to compare these situations distributed across the whole of musical history? I assume, on the one hand, that they lead to the construction of specific respective views of music and materialize discourses and, on the other hand, that they aim at a "mysterious" listening experience.
I am trying to grasp this "mysterious" element in certain religions in the interplay with two other aspects: the "symbolic" element (that expresses a law, a boundary-drawing, or a constraint, for example the directive to gather together) and the "logical" element (that "fills in" the abstract law with an endless stream of words, exegeses, interpretations, practical instructions, and regulations). The "mysterious" element, in turn, aims at presence, at a direct relationship to the invisible divine, which is to be compelled to appear by distorting existing forms, by excesses, or by secret arrangements and stagings. Music from the more recent European tradition, as well as the listening it presupposes, can also be grasped in terms of this aspect (the structural-analytical, language-like aspect aimed at presence and corporeality).
In the liturgy of the Catholic Mass, the Sanctus and the Allelujah provide examples of the idea of a mysterious opening up of Heaven by means of glossolalia, acclamation, clamor, or noise. In the late Middle Ages, constructions like the choir screen turn the church nave into an "auditorium" (C. Wright) separated from the altar room, in which - intra velum ("behind the curtain") - the chorus of the heavenly hosts resounds.
From the 18th century on, music itself becomes the object of a religious attention and of mysterious arrangements described in the literature. This is where answering three questions led: What does hearing mean? (What hierarchy do we find among the senses?) What does listening mean? (A discourse of attention arises at the end of the 18th century.) What does a possibly incomprehensible musical work want and mean? (Listening thus becomes the questioning of a questioning.)
Resonating with these complexes of problems are eccentric listening situations of the 19th century, as found in Berlioz, Wagner, and Symbolism. The first reactions to radio broadcasts raise similar questions, whereby the idea spreads of a plurality of spaces in which music can make sense - as an abstract reading of the score, cut off from the view of the musician, authenticated by the musician's presence, fixed in place by technical reproduction, in a group of others also listening, or in isolated concentration.
Publications from the Fellows' Library
Kaltenecker, Martin ([Paris], 2011)
L'oreille divisée : les discours sur l'écoute musicale aux XVIIIe et XIXe siècles Collection répercussions
Kaltenecker, Martin (Genève, 2009)
Kaltenecker, Martin (Düsseldorf, 2008)
Die Musik entsteht aus dem Lauschen des Jägers : Dr. Martin Kaltenecker über "unsichtbare Musik" ; Alexander Kluge im Gespräch mit Martin Kaltenecker 10 vor 11
Kaltenecker, Martin (2006)
Kaltenecker, Martin (Paris, 2006)
Penser l'oeuvre musicale au XXe siècle : avec, sans ou contre l'histoire ?
Kaltenecker, Martin (Genève, 2003)
Moments musicaux Moments musicaux <franz.>
Kaltenecker, Martin (Paris, 2001)
Avec Helmut Lachenmann [Collection Musique]
Kaltenecker, Martin ()
Das Offene und die Eröffnung: Versuch zu einer Physiognomie B. A. Zimmermanns