Christoph Möllers, Dr. jur., LL.M.
Professor of Public Law
Georg-August-Universität Göttingen
Geboren 1969 in Bochum
Studium der Rechtswissenschaft und Komparatistik
in Tübingen, München und Chicago
Project
Norm and Fiction: Legal and Aesthetic Theory in Comparison
Die gesellschaftlichen Praxen Kunst und Recht sehen sich mit strukturell ähnlichen und deswegen gut einander gegenüberzustellenden Problemen konfrontiert. Diese Ähnlichkeiten zeigen sich schon an parallelen Begriffsverwendungen in der Theorie des Rechts und der ästhetischen Theorie: Autonomie, Souveränität, Repräsentation spielen in beiden eine Rolle.Das Projekt gründet auf der Annahme, dass sich diese begrifflichen Parallelen aus spezifischen Gemeinsamkeiten der gesellschaftlichen Praxen Kunst und Recht ergeben, die zu gemeinsamen Problemen ihrer theoretischen Rekonstruktion
führen: Beide Praxen haben dem Anspruch zu genügen, sich als von der Welt unterschieden, ihr zugleich zugehörig und auf sie bezogen zu verstehen. Beide Praxen verhalten sich zudem zu einer Phänomengesamtheit: Potentiell jeder Teil der Welt kann von ihnen erfasst werden. Beide konstituieren eine Gegenwelt und dies bedeutet: Distinktion von der und Angewiesenheit auf die Welt.
Das Forschungsprojekt zielt auf einen Vergleich zwischen ästhetischer Theorie und Rechtstheorie vor dem Hintergrund ihres Weltbezugs, also auf einen Vergleich zwischen Norm und Fiktion. Zunächst muss sich die hier vermutete Strukturähnlichkeit selbst im Vergleich bewähren. Anschließend gestattet es der Diskursvergleich, die Argumentationsstrategien rechtstheoretischer und ästhetischer Diskurse auf ihre Reichweite und Spezifik hin zu untersuchen.
Lektüreempfehlung
Möllers, Christoph. Staat als Argument. München: C. H. Beck, 2000
.-. "Globalisierte Jurisprudenz: Einflüsse relativierter Nationalstaatlichkeit auf das Konzept des Rechts und die Funktion seiner Theorie." In Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie Beiheft 79 (2001): 41-60.
-. "Philosophie - Recht - Kultur: Zur kulturwissenschaftlichen Perspektiverweiterung einer Philosophie des Rechts." In symbolische Welten: Philosophie und Kulturwissenschaften, herausgegeben von Dirk Rustemeyer, 109-135. Würzburg: Königshausen und Neumann, 2002.
Colloquium, 15.05.2007
Forms of the Possible. A Comparison in the Production of Text and Meaning in the Legal and Literary Discourse-Germany 1800-1914
The middle-class burgher would like to be an artist, but he must remain a burgher-and as a burgher, he is not infrequently a jurist. As late as Thomas Mann the futile ambitions of the German bourgeoisie was a favorite subject of nineteenth-century German literature. And it still expresses a widespread notion, namely the assumption that there is a categorical difference between the creative freedom of literary production and the creative confinement of jurisprudence.
Is this notion correct? It does not make sense on an intuitive level. In the nineteenth century there were an amazing number of practicing jurists who were also active and successful writers, as well as the many writers who were not themselves jurists but were attracted to legal themes. Also, nineteenth-century jurists were always using aesthetic categories to describe themselves. By abstracting just a little, one can also perceive many commonalities with regard to the respective discourses: Law and literature both produced meaning in the form of texts. No later than the start of the nineteenth century, both law and literature made claims to autonomy vis-à-vis reality. They abandoned a mimetic paradigm without losing contact with the real world. They presupposed certain categories, like that of the subject in possession of property and properties. They were confronted with the task of interpreting texts. Over time they effected a more scholarly approach to their material, a process which basically operated in a philological fashion. They assumed a stance vis-à-vis the permanent political problem of the establishment of the German state. They attempted to formalize their respective identities and through this formalization they were constantly undergoing crises. Both were affected by the peculiar priority given to an aesthetic as opposed to a political education in nineteenth-century Germany. They were compelled to distance themselves from their own practice with normative arguments, i.e. moral and aesthetic ones.
My project is a comparative study of the conceptual histories of the literary and legal discourses from 1800 to the First World War. Point of departure is the notion of "twin realities," which made for the presence of both a fictional and at the same time realistic attitude in these discourses. I will first discuss those areas where such affinities as well as their dissimultaneities might have crystallized, and then I will attempt to describe the affinities.
Publications from the Fellows' Library
Möllers, Christoph (Oxford, United Kingdom, 2020)
The possibility of norms : social practice beyond morals and causes Die Möglichkeit der Normen
Möllers, Christoph (Berlin, 2020)
Freiheitsgrade : Elemente einer liberalen politischen Mechanik edition suhrkamp ; 2755
Möllers, Christoph (Oxford, United Kingdom, 2020)
The German Federal Constitutional Court : the court without limits Das entgrenzte Gericht
Möllers, Christoph (Tübingen, 2018)
Demokratiesicherung in der Europäischen Union : Studie zu einem Dilemma
Möllers, Christoph (Baden-Baden, 2018)
Human dignity in context : explorations of a contested concept Recht im Kontext ; volume 5
Möllers, Christoph (Baden-Baden, 2016)
Choice architecture in democracies : exploring the legitimacy of nudging Recht in Kontext ; Volume 6
Möllers, Christoph (Berlin, 2015)
Die Möglichkeit der Normen : über eine Praxis jenseits von Moralität und Kausalität
Möllers, Christoph (2015)
Recht im Kontext : Ausgangspunkte und Perspektiven
Möllers, Christoph (Baden-Baden, 2015)
Rechtswege : kontextsensible Rechtswissenschaft vor der transnationalen Herausforderung Recht in Kontext ; Band 2
Möllers, Christoph (Baden-Baden, 2015)
Gebändigte Macht: Verfassung im europäischen Nationalstaat : Verfassungsblog II Recht in Kontext ; Bd. 4