Malgorzata Omilanowska, Dr. phil.
Professor of Art History
Uniwersytet Gdanski
Polska Akademia Nauk, Warszawa
Geboren 1960 in Warschau
Studium der Kunstgeschichte an der Universität Warschau
Fellowship
Andrew W. Mellon-Fellow
Project
National and Regional Identification Problems in the Example of Architecture in 19th-Century Gdansk
In meiner Forschungsarbeit zur Kunst und Architektur des 19. und 20. Jahrhunderts fokussierte ich mich auf Fragestellungen der nationalen und regionalen Identifikation, der identitätsstiftenden und separierenden Muster im Zeichen visueller Kultur. Ich möchte den Zusammenhang von Kultur und Architektur in Danzig untersuchen, einer Stadt mit einer komplizierten und vielschichtigen Identität, einer multikulturellen Struktur sowie einem reichen architektonischen Bestand, der bereits mehrfach Gegenstand von Interpretationen und Über-Interpretationen (im nationalen Sinne) war und ist. In meiner Arbeit möchte ich mich speziell auf die Architektur Danzigs des 19. Jahrhunderts - des preußischen Zeitalters der Stadt - konzentrieren, da diese Architektur bis heute umstrittener Gegenstand von Diskussionen, sowohl bei Danziger Architekten wie auch bei Denkmalpflegern, Politikern und Intellektuellen ist. Ziel ist es, eine Studie vorzulegen, die sich grundlegend zum Problemfeld der Abhängigkeiten von architektonischer Form und rhetorischer Formel positioniert, d. h. wie Architektur mit bestimmten Inhalten, die als Zeichen einer lokalen Identität verstanden werden, versehen wird; zugleich soll aber auch die Wechselhaftigkeit und Elastizität solcher Interpretationsansätze je nach politischer Konjunktur aufgezeigt werden.Lektüreempfehlung
Omilanowska, Malgorzata. "Das Frühwerk von Walter Gropius in Hinterpommern." In Landgüter in den Regionen des gemeinsamen Kulturerbes von Deutschen und Polen - Entstehung, Verfall und Bewahrung, herausgegeben von Birte Pusback und Jan Skuratowicz, 133-149. Warschau: Inst. Sztuki Polskiej Akad. Nauk, 2007.
Omilanowska, Malgorzata. "Wie polnisch war Polangen?" In Kunst- und Kulturgeschichte im Baltikum. Studien zur Kunstgeschichte Kurlands, herausgegeben von Lars Olof Larsson, 97(129. Kiel: Martin-Carl-Adolf-Böckler-Stiftung, 2008, (im Druck). (Homburger Gespräche, H. 23.)
Omilanowska, Malgorzata. "The Application of Iron Construction in 19th Century Warsaw Architecture." Centropa 7, 3 (2007): 213-226.
Colloquium, 26.03.2009
Big Building + Big Square = Big Problem
During the Stalinist era, Warsaw's Defilad Square ("Parade Square") took shape at the base of the Palace of Culture and Science, a skyscraper raised by the Russians between 1953 and 1955 in the central part of the city this site constituting the main venue for state ceremonies in the Polish capital. After 1989 both the Palace itself as well as its immediate surroundings became a topic of public debate among urbanists, architects, and politicians. Ever since then Defilad Square has functioned as if occupying two parallel universes: the real universe in which we live and a virtual one conjured by subsequent generations of architects and urban planners.
In course of the search for new urban solutions to the capital's center a competition was held to select a high-rise-building design for the large space surrounding the Palace of Culture and Science-i.e. obliterating the space by building over it. However, plans were promptly changed and the decision made to fill in this area with buildings of much less imposing height. Subsequent political teams of decisionmakers have since retackled the problem, but always forwarding more or less radical ideas in service of blurring that great symbol of former Soviet dominance. Meanwhile, the vast expanse that once witnessed military and May Day parades has been taken over by parking lots and temporary metal market halls selling cheap products, and the park surrounding the Palace has badly degenerated. In 2007 the architectural competition for designs for the Museum of Contemporary Art, to be located in front of the Palace, was finally decided-only for entirely new designs to be started up several months later.
The future of Defilad Square continues to be the topic of a debate with strong political and generational overtones. Almost twenty years after the political transformation of Poland, the capital's most prominent public space remains untouched by any urban-planning decisions. All are aware of the square's ideological connotations, so the issue of its value as a historical monument has slowly faded from the debate and hence its preservation (in its original shape) has also grown less urgent. There will be no more parades in Defilad Square; in the future it may likely become a municipal square surrounded by museums and department stores conveying a completely different political message-though still in the shadow of the "Soviet gift," the Palace of Culture and Science, to this day Warsaw's highest skyscraper.
Publications from the Fellows' Library
Omilanowska, Malgorzata (Milano, 2011)
Omilanowska, Malgorzata (Köln, 2011)
Omilanowska, Malgorzata (London [u.a.], 2010)
Berlin Eyewitness travel guide Berlin
Omilanowska, Malgorzata (2008)
Omilanowska, Malgorzata (Wraszawa, 2008)
Architekt Stefan Szyller : 1857 - 1933
Omilanowska, Malgorzata (München, 2008)
Berlin Eyewitness travel guide Berlin <dt.>
Omilanowska, Malgorzata (2007)
Omilanowska, Malgorzata (2007)
O wyksztalceniu i organizacji pracy warszawskich architektów x XIX wieku. Kilka uwag
Omilanowska, Malgorzata (2007)
Das Frühwerk von Walter Gropius in Hinterpommern