Bernhard Waldenfels, Dr. phil.
Professor (emer.) of Philosophy
Ruhr-Universität Bochum
Geboren 1934 in Essen
Studium der Philosophie, Psychologie, klassischen Philologie und Geschichte in Bonn, Innsbruck, München und Paris
Project
Phenomenology of Place and Space
Es geht in diesem Vorhaben darum, das reiche Potential einer Phänomenologie des Raumes, die bis auf Autoren wie Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty und Bachelard zurückgeht, gehörig zuzuspitzen. Im Hintergrund steht eine leib-körperliche und lebensweltliche Orientierung, die geeignet ist, Antithesen wie subjektiv gelebter und objektiv gemessener, natürlich gegebener und kulturell erfundener oder technisch konstruierter Raum zu unterlaufen. Der elementare Ausgangspunkt ist die irreduzible Wo-Frage mit all ihren Varianten wie Woher, Wohin, Worin, Worum oder Wie-weit. Eine besondere Rolle spielen Motive wie die Verankerung der Raumerfahrung im Hier und Jetzt, die Polarität von Ort und Raum, das Zugleich von Eigenort und Fremdort, die Erschließung des Raumes durch die zeitliche Bewegung, das Verhältnis von offenen und geschlossenen Räumen sowie der Raum als Umfeld. Es ergeben sich historische Divergenzen, die schon in der terminologischen Vielfalt von Chora, Topos und Spatium zutage treten. Hinzu kommt der Bezug zu raumbezogenen Praktiken, Techniken, Darstellungen, Vermessungen und Pathologien, wie sie in den verschiedensten Disziplinen bearbeitet werden. Das zunehmende Gewicht von Topographie und Geographie gegenüber der Historiographie verdient besondere Beachtung, nicht zuletzt in interkultureller Hinsicht.Lektüreempfehlung
Waldenfels, Bernhard. Topographie des Fremden. Studien zur Phänomenologie des Fremden, Bd. 1. Frankfurt/M.: Suhrkamp, 1997.
-. "Leibliches Wohnen im Raum." In Kulturtheorien der Gegenwart, herausgegeben von Gerhart Schröder und Helga Breuninger. Frankfurt/New York: Campus, 2001. Wiederabdruck in: Der Architekt. Zeitschrift des BDA, 7-8 (2003).
-, "Topographie der Lebenswelt." In Topologie, herausgegeben von Stephan Günzel. Bielefeld: Transcript, 2007.
Colloquium, 11.12.2008
Phenomenology of Place and Space: Here and Elsewhere
A rough sketch can distinguish among three great historical paradigms of place and space. The Aristotelian cosmos corresponds to the key term Topos; nature since the Renaissance corresponds to Spatium; and the present offers Husserl's term Lebenswelt (world of life).
Returning to the world of life means that the construct of a homogeneous and isotropic space gives way to an oriented space that unfolds from a corporeal Here and Now. This results in qualitatively different spatial dimensions, a staggering or tiering of space in terms of near and far, a difference between inside and outside, and changing spatial orders, for example in the layout of a city. All these aspects of space have a corporeal background.
So what is the relationship between real and symbolic space? If questions of "Who" and "What" are tied to questions of "Where", this means that every specification of space takes on specific meanings. Lived space is, from the beginning, interpreted and symbolically overdetermined space.
The space we open up with the movements of our body and with specific means of transportation divides into current, habitual, and virtual spatiality. This interplay becomes problematic and pathological if the spatial sense of reality separates from the spatial sense of possibility.
The double character of the physical body, i.e., the lived body in unity with the material body (including the brain), is repeated in the doubling of a specific place-space. How does one's being in place fit together with one's being integrated in space? This has to do with questions of the localization and dating of singular personal and collective events and of reentry into the respectively constructed order.
At the present, the problematic of spatial orientation and spatial extension culminates in the doubled trend to a globalism, in which the corporeal Here threatens to evaporate, and a localism, in which it solidifies. Here the philosophy of place and space encounters a corresponding politics. The phenomenological investigation of the experience of space suggests a conjunction between Topos and Atopy, between being tied to a place and having no place, which means that we are respectively here and elsewhere. Every space of one's own thereby takes on traits of an alien space. The ethos of hospitality finds its place here, as does the transformation from strangeness to enmity.
Publications from the Fellows' Library
Waldenfels, Bernhard (2016)
Anna Konik's view of the other
Waldenfels, Bernhard (Warszawa, 2016)
A grain of sand in the pupil of the eye
Waldenfels, Bernhard (Frankfurt am Main, 2009)
Ortsverschiebungen, Zeitverschiebungen : Modi leibhaftiger Erfahrung Suhrkamp Taschenbücher Wissenschaft ; 1952
Waldenfels, Bernhard (Paderborn, 2008)
Philosophisches Tagebuch : aus der Werkstatt des Denkens ; 1980 - 2005
Waldenfels, Bernhard (Albany, NY, 2007)
The question of the other : the Tang Chun-I lecture for 2004
Waldenfels, Bernhard (Frankfurt am Main, 2007)
Antwortregister Suhrkamp Taschenbücher Wissenschaft ; 1838
Waldenfels, Bernhard (Wien, 2006)
Waldenfels, Bernhard (Frankfurt am Main, 2006)
Schattenrisse der Moral Suhrkamp Taschenbücher Wissenschaft ; 1813
Waldenfels, Bernhard (Frankfurt am Main, 2005)
Idiome des Denkens : deutsch-französische Gedankengänge II Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft ; 1777