Albrecht Koschorke, Dr. phil.
Professor of Modern German Literature and Literary Studies
University of Konstanz
Geboren 1958 in Kastellaun, Rheinland-Pfalz
Studium der Germanistik, Philosophie und Ethnologie an der Ludwig-Maximilians-Universität München und an der Sorbonne Paris
Project
General Theory of Narration
Das Projekt soll sich in grundsätzlicher Absicht mit der kulturellen Funktionsweise von Narrativen befassen. Ausgangspunkt ist die Beobachtung, dass sozial geteiltes Wissen zu einem beträchtlichen Teil in narrativer Form prozessiert wird. Untersucht werden - unter Berücksichtigung und in Weiterentwicklung von Forschungen aus dem Bereich der Psychologie - die Verarbeitungsregeln, nach denen sich kulturell dominante Erzählschemata ausbilden, die für die Selbstwahrnehmung von Gruppen oder Gesellschaften und für die Organisation ihres Gedächtnisses grundlegend sind. Wie entscheidet es sich, welches Wissen sozial geteilt werden und durch Einpassung in ein Narrativ seine Reichweite ausdehnen kann? Wie wird zeitliche Dynamik modelliert, wie werden Affekte und kollektive Energien gebunden, soziale Grenzziehungen verstärkt oder durchbrochen? Wie bilden Gegennarrative sich aus, über welche Verkehrswege und semantische Manöver können sie ins hegemoniale Zentrum einer Kultur vordringen? Wie verfestigen sich Narrative zu Institutionen und sozialen Strukturen, wie gelingt es ihnen, gleichsam unvordenklich zu werden?In einem zweiten Schritt soll es darum gehen, die epistemische Wirksamkeit von Narrativen genauer zu analysieren. Dies geschieht in Anknüpfung einerseits an neuere Tendenzen in der Wissenschaftsgeschichte und -theorie, andererseits an die Kultursemiotik Lotmanscher Prägung. Besondere Aufmerksamkeit gilt dabei den Interferenzen zwischen Wissen und Nichtwissen, konkret: dem kulturellen Umgang mit der Grundbefindlichkeit unvollständiger Information.
Lektüreempfehlung
Koschorke, Albrecht. Der fiktive Staat: Konstruktionen des politischen Körpers in der Geschichte Europas. Frankfurt/M.: Fischer Taschenbuch Wissenschaft, 2007 [zusammen mit Thomas Frank, Ethel Matala de Mazza und Susanne Lüdemann].
-. Die Heilige Familie und ihre Folgen. Frankfurt/M.: Fischer Taschenbuch Wissenschaft, ³2001. Amerikanische Übersetzung: The Holy Family and Its Legacy. New York: Columbia University Press, 2003.
-. Körperströme und Schriftverkehr: Mediologie des 18. Jahrhunderts. München: Fink, 1999, ²2003 (Habilitationsschrift Berlin 1996).
Colloquium, 03.05.2011
In Praise of the Undefined: Toward a General Theory of Narrativity
Everyone speaks of the defining power of narrative - in historical writing, in law, in politics, and even in economics, whose mathematic model calculations are largely based on hypothetical narrative arcs. Narrative is a privileged modus of social self-reference. One certain setting of this self-referentiality - but by no means the only one - is literature. A theory that attempts to encompass narrative within the entire spectrum of its cultural function must therefore go beyond those literary-critical approaches that have been based on the model of poetic fictions.
The talk will be addressing certain elements of this general narrative theory. First there is the narrative reduction of that which would appear to be worthy of conveying. Secondly, there is the schema, namely the peculiarity of a generalized narrative model that - similar to cognitive schemas - stabilizes expectations. Thirdly, the framing, namely of that which "counts," through a temporal and technical storyline framework. Fourthly, the memorability with respect to the interplay of narrative and memory processes. Fifthly, redundance for securing a consensus and the risk-free enabling of variations. Sixth, the processing of deviations through forms of narrative problem-solving. Seventh, tentative causality as a particular form of narrative engendering meaning. Eighth, affect-bonding as the reason why contradictory facts make few claims on a consolidated narrative. And ninth, ambiguity, which means that self-connotations and other such references remain changeable.
To conclude, I will show how such narratological definitions, in my view, can be integrated into a cultural-semiotic field theory; that is to say, a theory of the social intercourse of symbols. And in so doing I should like to adopt an axiom of the Russian semiotician Yuri Lotman: "Non-understanding, incomplete understanding, or misunderstanding are not side-products of the exchange of information but belong to its very essence." This approach distinguishes cultural semiotics from conventional epistemology, which only affords its attention the clearly defined and comprehensible part of the information-transfer. I should like to argue that stories have an important epistemic function. They make weakly defined, approximate and uncertain knowledge socially manageable and, like an elastic cord, they bind the world with all its cultural possibilities of thought much better than rigid system of knowledge.
Publications from the Fellows' Library
Koschorke, Albrecht (Berlin, 2015)
Hegel und wir Frankfurter Adorno-Vorlesungen ; 2013
Koschorke, Albrecht (Berlin, 2014)
Labor der Phantasie : Texte zu Literatur- und Wissensgeschichte
Koschorke, Albrecht (Frankfurt am Main, 2012)
Wahrheit und Erfindung : Grundzüge einer Allgemeinen Erzähltheorie S. Fischer Wissenschaft
Koschorke, Albrecht (Konstanz, 2011)
Despoten dichten : Sprachkunst und Gewalt
Koschorke, Albrecht (Konstanz, 2010)
Vor der Familie : Grenzbedingungen einer modernen Institution
Koschorke, Albrecht (Frankfurt am Main, 2007)
Der fiktive Staat : Konstruktionen des politischen Körpers in der Geschichte Europas Fischer ; 17147
Koschorke, Albrecht (2006)
Koschorke, Albrecht (New York, N.Y., 2003)
The holy family and its legacy : religious imagination from the gospels to Star Wars Die Heilige Familie und ihre Folgen
Koschorke, Albrecht (München, 2003)
Körperströme und Schriftverkehr : Mediologie des 18. Jahrhunderts
Koschorke, Albrecht (Frankfurt am Main, 2000)
Die Heilige Familie und ihre Folgen : ein Versuch Fischer ; 14765