Barbara Piatti, Dr. phil.
Literary Studies
Swiss Federal Institute of Technology Zurich
Institute of Cartography
Geboren 1973 in Basel
Studium der Germanistik, Philosophie und Kunstgeschichte
an der Universität Basel
Project
A Literary Atlas of Europe - Towards an Advanced Theory
Seit über hundert Jahren müht sich die Literaturwissenschaft damit ab, literarische Räume in adäquater Weise in Karten umzusetzen - doch noch immer fehlt ein Instrumentarium, um die spezifische Geographie der Literatur sichtbar und damit der Deutung zugänglich zu machen.Wo spielt Literatur und weshalb spielt sie dort? Ausgehend von diesen vermeintlich einfachen Fragen wird zur Zeit in einer von mir geleiteten interdisziplinären Forschungsgruppe in Zürich, Göttingen und Prag ein interaktiver literarischer Atlas Europas entwickelt, der die Eigengesetzlichkeit literarischer Schauplätze und Handlungsräume berücksichtigt. Das im Schnittfeld zwischen Literaturwissenschaft, Kartographie und Datenbanktechnologie angesiedelte Visualisierungskonzept eröffnet neue Fragehorizonte. Wo und wann tauchen welche Landschaften und Städte auf der literarischen Landkarte Europas auf? Und wann sinken sie wieder in die Bedeutungslosigkeit ab? Gibt es gänzlich unliterarisierte Landstriche? Unter welchen (nicht zuletzt politisch-historischen) Bedingungen schrumpft der (Imaginations-)Raum der Literatur und unter welchen dehnt er sich aus? Literaturgeographische Kartenmodelle fungieren dabei als Interpretationswerkzeuge und leisten zweierlei: Sowohl detaillierte Profile einzelner literarisierter Räume können erstellt werden wie auch Vergleiche zwischen Modellregionen.
Diese neuartigen Visualisierungen müssen theoretisch flankiert werden: Wie funktioniert Literaturgeographie/-kartographie, wo liegen die Probleme, was leistet sie? Ein Aspekt, der bisher vernachlässigt worden ist, ist die Rolle der kleinsten räumlichen Einheit in einem literaturgeographischen System: Das Haus, das Gebäude, kurz: die architektonische Dimension literarischer Handlungsräume. Ein anderer ist der unterschiedliche Charakter von ländlichen und urbanen fiktionalisierten Räumen, was nach einer stärkeren Differenzierung der Begriffe und Kategorien verlangt. Die Zeit am Wissenschaftskolleg werde ich deshalb nutzen, um Theorie und Begriffsapparat dieses aufstrebenden Forschungsfeldes weiterzuentwickeln.
Lektüreempfehlung
Piatti, Barbara. "Mapping the Ontologically Unreal: Counterfactual Spaces in Literature and Cartography." The Cartographic Journal 4/46 (2009): 333-342.
-. Die Geographie der Literatur. Schauplätze, Handlungsräume, Raumphantasien. Göttingen: Wallstein, 2008.
-. Tells Theater: Eine Kulturgeschichte zu Schillers "Wilhelm Tell" in fünf Akten. Basel: Schwabe, 2004.
Colloquium, 21.06.2011
"A Literary Atlas of Europe", or How and Why to Map Fiction
Everything begins with the supposedly simple question - Where does literature take place and why does it take place there? Europe has an immense wealth of landscapes and cities (as do, of course, other continents) that have been put to literary use. The newly emergent research field of Literary Geography / Literary Cartography has the goal of bringing to light such complex overlays of real and fictional geographies. The intersect of literary-theoretical concepts and cartographical visualizations must be supplemented with newly conceived methods. How can sites of fiction be cartographically depicted - that is, using custom-made symbols and methods of visualization? And what new findings can result?
For over a hundred years now literary studies has attempted to adequately map literary spaces. The assumption here is that every fictional story is located somewhere spatially. The spectrum ranges from realistically portrayed settings that are easily recognizable to wholly imaginary places. Yet we lack a concise theory and a methodological instrument to apprehend and interpret this specific geography of literature. The solutions hitherto have only been partly satisfactory and the list of unresolved problems is a long one.
It is in view of these various considerations that the prototype for an interactive literary atlas of Europe is being developed. Just such a visualization system will enable the systematic compilation of the spatial dimension in fiction so that detailed portraits of sites steeped in literary references can be fleshed out and compared with one another. The potential of such a system will be tested using three entirely different spaces - a mountainous region (Vierwaldstättersee/Gotthard; Switzerland), a coastal and border region (the west coast of Schleswig-Holstein, North Frisia / Ditmarschen; Germany) and a metropolis (Prague; Czechia).
Our hope is to eventually achieve a spatially structured and cartographically funded literary history of Europe that transcends the continent's existing national and linguistic borders.
In my lecture I will be discussing the present state of affairs. Two aspects are of particular importance:
-- The potential but also the limits of literary-geographic methods.
-- How an interdisciplinary dialogue functions. Participating in the project are experts from the fields of cartography and literary studies. Therefore, certain of my explanations will focus on the problems - and successes! - of individuals from two separate disciplines attempting to understand one another.
Publications from the Fellows' Library
Piatti, Barbara (Basel, 2021)
Celestino Piatti - everything i paint has eyes
Piatti, Barbara (2009)
Mapping the ontologically unreal : counterfactual spaces in literature and cartography
Piatti, Barbara (Göttingen, 2008)
Die Geographie der Literatur : Schauplätze, Handlungsräume, Raumphantasien
Piatti, Barbara (2006)
Schillers Schauplätze und die Topographie des "Wilhelm Tell"
Piatti, Barbara (Basel, 2004)
Piatti, Barbara (Basel, 2002)
Le jardin de Rousseau Le jardin de Rousseau petit périple historique dans l'île Saint-Pierre