Andreas Staier
Pianist, Cembalist
Cologne
Geboren 1955 in Göttingen, Deutschland
Studium an der Musikhochschule Hannover und am Sweelinck Conservatorium Amsterdam; Dirigierstudium an der Musikhochschule Köln
Project
Studien zu Improvisation, Beethoven, Bach
1. Im Laufe der Jahre habe ich einige Dutzend Kadenzen zu Konzerten des 18. und frühen 19. Jahrhunderts geschrieben, sowohl für mich selbst als auch für Kollegen. Meine Absicht dabei war, im Stil des jeweiligen Werkes und Komponisten zu schreiben. Ich möchte diese Kadenzen einer Revision unterziehen, um sie für eine Veröffentlichung mit kritischem Begleittext vorzubereiten.2. Mit dem Einstudieren der Klavierwerke Beethovens, die in den Jahren kurz nach 1800 entstanden sind (3 Klaviersonaten op. 31, 7 Bagatellen op. 33, Variationen F-Dur op. 34 und Es-Dur op. 35), möchte ich Erkenntnisse gewinnen über unterschiedliche Weisen der Realisierung musikalischer Zeit speziell unter dem Aspekt, was deren "prozessuale" Zeitstruktur für den Interpreten bedeutet.
3. Der zweite Band des Wohltemperierten Klaviers von Bach schließlich steht im Kontext der für mich immer wichtiger gewordenen Beschäftigung mit Bachs Spätwerk. Je genauer ich es studiere, desto mehr Fragen wirft es auf. Insbesondere möchte ich Bachs Rezeption des "stile antico", des Palestrina-Stils, genauer untersuchen.
Hörempfehlungen
Wolfgang Amadeus Mozart. Violinkonzerte, gespielt von Isabelle Faust mit Kadenzen von Andreas Staier. Harmonia Mundi, 2016.
Ludwig van Beethoven. Diabelli-Variationen, Harmonia Mundi, 2012.
Johann Sebastian Bach. Goldberg-Variationen, Harmonia Mundi, 2010.
Zahlreiche weitere CD-Aufnahmen von eigenen und fremden Werken bei Harmonia Mundi.
Colloquium, 19.12.2017
Bach’s Late Work as Work in Progress and as Contemplations on Music
Bach’s works of the 1740s differ in several ways from his earlier production. The variation, a genre to which Bach had contributed nothing more after about 1709, now became central - both as genre and as technique. Along with the "Goldberg Variations" and the "Variations on Vom Himmel hoch", the "Art of the Fugue" and the "Musical Offering" can also be regarded as variations in a wider sense - and were seen as such by Bach’s contemporaries. All of these works are monothematic. Bach structured his starting material ever more concisely and rationally: the Aria on which the "Goldberg Variations" are based comprises 32 bars; the theme of the "Art of the Fugue" has just four. Bach thereby created for himself laboratory conditions, as it were, under which he pursued the basic questions of his understanding of music: unity and variety; identity (canon); similarity (variation); and contrast (for example, Stile Antico / Moderno, Italian / French style).
At the same time, Bach’s pace of production slowed drastically. The creation of the "Art of the Fugue" took about ten years. Bach labored on several works in parallel. He carried over from one work to the next not only the configurations of motifs, but also musical problems.
I would like to present Bach’s contemplations on the basic constellations of his own polyphonic composing. As an example, I will consider how he grappled with the Stile Antico, i.e., the style of the classic vocal polyphony of the waning 16th century.
Publications from the Fellows' Library
Staier, Andreas (Berlin, 20142014)
Variationen & Fantasiestücke Werke
Staier, Andreas (Arles, 2018)
À Portuguesa : Iberian concertos & sonatas
Staier, Andreas ([Paris], 2017)
Staier, Andreas (Arles, 2016)
Violin concertos Konzerte. Auswahl; Violine, Orchester
Staier, Andreas (Arles, 2015)
Sonatas for clarinet & piano Sonaten, Klar Kl, op. 120
Staier, Andreas (Arles, 2015)
Concertos pour clavecin Konzerte
Staier, Andreas (Arles, 2013)
... pour passer la mélancolie Diverse curiose e rare partite musicali, 1696 Suite for cembalo, a-mol, FbWV 630
Staier, Andreas (Arles, 2012)
Diabelli variations Diabelli variations op. 120
Staier, Andreas (Arles, 2011)
Harpsichord concertos Konzerte