Andreas Mayer, Dr. phil. habil.
Directeur de recherche
Centre national de la recherche scientifique, Paris
École des hautes études en sciences sociales, Paris
Geboren 1970 in Wien
Studium der Musikwissenschaft, Soziologie und Wissenschaftsforschung an der Universität Wien, der Universität Bielefeld und der University of Cambridge
Project
Anthropologie des Ungreifbaren: Die menschliche Gestik als Gegenstand der modernen Humanwissenschaften
"Le Geste, c'est l'Homme": Diese dem posthumen Werk des französischen Anthropologen Marcel Jousse (1886-1961) entnommene Formel weist prägnant auf eine für die modernen Humanwissenschaften zentrale Problematik hin: das Erfassen jener unzähligen gleichsam automatisch ablaufenden Bewegungen, durch die sich das Leben des Menschen vollzieht. Wenn die Geste bei Jousse zur Grundlage der Anthropologie selbst wird, so geschieht dies primär, weil sie sich filmisch aufzeichnen lässt. Es würde allerdings zu kurz greifen, wollte man in dieser an der kinematografischen Fixierung orientierten Definition der Gestik die endgültige Lösung der Schwierigkeiten erkennen, die sich der Beobachtung von schwer fassbaren Objekten in den Humanwissenschaften seit mehr als zwei Jahrhunderten stellen. Die epistemologische Problematik einer "Anthropologie des Ungreifbaren" ist deshalb historisch zu präzisieren, indem die kulturellen und theoretischen Vorannahmen sowie die spezifischen Praktiken der Beobachtung und Aufzeichnungstechniken genauer rekonstruiert werden. Dabei stehen folgende Fragen im Vordergrund: Welche Definitionen erfährt die menschliche Gestik in der "Wissenschaft vom Menschen", wie sie sich in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts herausbildet? Wie grenzen sich diese Definitionen vom umfassenderen Begriff der "Lokomotion" ab? Welche Beobachtungs- und Aufzeichnungstechniken korrespondieren mit diesen theoretischen Konzepten in verschiedenen lokalen Forschungsfeldern? In welchem Verhältnis stehen Text und Bild bzw. welche Form nimmt eine neue wissenschaftliche Bildkritik und -korrektur an? Weiterhin ist zu fragen, in welchem Verhältnis die empirische Erforschung von Gesten einerseits zum Aufstieg der Bewegungsphysiologie, andererseits zu neuen Formen der Kunstpsychologie steht, die sich ab dem Ende des 19. Jahrhunderts herausbilden.Lektüreempfehlung
Mayer, Andreas. Wissenschaft vom Gehen: Die Erforschung der Bewegung im 19. Jahrhundert. Frankfurt/Main: Fischer, 2013. Englische Ausgabe: The Science of Walking: Investigating Locomotion in the Long 19th Century. Chicago: University of Chicago Press (erscheint 2020).
-. "Gradiva's Gait: Tracing the Figure of a Walking Woman." Critical Inquiry 38, 3 (Spring 2012): 554-578.
-. Sites of the Unconscious: Hypnosis and the Emergence of the Psychoanalytic Setting. Chicago: University of Chicago Press, 2013.
Colloquium, 10.03.2020
Gait and Gesture: Recalcitrant Objects of the Human Sciences
In my presentation, I will discuss the research on and classification of two concepts, "the gait" and "the gesture," from the late eighteenth century until the first half of the nineteenth century from the perspective of the history of science.
The first part of my talk will be devoted to accounts of different kinds of human movement, which lead to a division of labour between investigations approaching "locomotion" purely from the point of view of mechanics and studies that look at "gestures" or "expressive movements" from a psychological or physiognomic perspective.
From the 1820s onwards, physiologists who embarked on the experimental investigation of the "human walking apparatus" and its functions often assumed that the human gait can be analysed independently of cultural contexts of meaning. By the end of the nineteenth century, locomotion physiology was established as a prestigious field of research that entailed investigating the locomotion of humans and animals in specialized laboratories and research stations as a way of studying a particular kind of mechanics associated to human bodies.
The second and more substantive part of my talk will follow a parallel development: the study of human gestures and "expressive movement" as the focus of ethnographic research, a body of work that has long been neglected or discredited because of its connection to the moral and aesthetic programme of physiognomy. Anthropological studies of gesture and movement undertaken in various linguistic and cultural contexts between 1820 and 1840 developed specific and sometimes highly original genres of texts such as Balzac’s "Théorie de la démarche" (Theory of Walking).
These texts interweave the anecdotal, the fictional and the factual and are not intended for a readership of specialists, but for at a wider audience. Their compilations of observations are heterogeneous. Their descriptions and typologies of gestures and behavioural patterns within the framework of a new "science of man" are formulated for practical uses in specific local cultures. I conclude with the argument that these hybrid forms of knowledge, which emerged in different local cultures aiming to sketch a semiology of everyday life, can yield insights regarding the epistemology of the observer in the human sciences.
Publications from the Fellows' Library
Mayer, Andreas (Edinburgh&nEdinburgh University Press, 2023)
Textual criticism, psychoanalysis and the historical method : a conversation
Mayer, Andreas (Berlin, 2023)
Abhandlung über moderne Stimulanzien Traité des excitants modernes
Mayer, Andreas (Berlin, 2022)
Theorie des Gehens Théorie de la démarche
Mayer, Andreas (Göttingen, 2020)
Mayer, Andreas (Paris, 2020)
Mayer, Andreas (Chicago, 2020)
The science of walking : investigations into locomotion in the long nineteenth century Wissenschaft vom Gehen
Mayer, Andreas (Edinburgh, 2018)
Mayer, Andreas (Paris, 2017)
Des rêves et des jambes : le problème du corps rêvant (Mourly Vold, Freud, Michaux)