Franz Alto Bauer, Dr. phil.
Professor of Archeology and Art History of Late Antiquity and the Byzantine Middle Ages
Ludwig-Maximilians-Universität München
Geboren 1965 in Furth (Oberbayern)
Studium der Frühchristlichen Archäologie und Byzantinischen Kunstgeschichte an der Ludwig-Maximilians-Universität München und Kunstgeschichte an der Universität Basel
Focus
Jewish and Christian Liturgy during the First Post-Christian CenturiesProject
A City and its Saint: Thessalonica and Saint Demetrios
Der heilige Demetrius ist einer der wenigen Stadtheiligen im byzantinischen Osten und erfreut sich in Thessaloniki einer Verehrung, die von heute bis in die Spätantike zurückreicht. Ziel dieses Projekts ist es, das Aufkommen der Demetriusverehrung im 6. Jahrhundert nachzuzeichnen, d. h. die verschiedenen Formen der Autosuggestion aufzuzeigen, mit denen sich die Bevölkerung der Stadt einen Heiligen nach ihren Bedürfnissen schuf. Interessanterweise ist der Heilige in seiner Kirche Hagios Demetrios nie als sichtbare oder berührbare Reliquie erfahrbar; seine Präsenz wird über Ikonen, Bilder, aber auch über Architektur und das gesprochene Wort, etwa Heiligenlegenden, vermittelt. Dies wiederum hatte zur Folge, dass der Heilige nicht aus Thessaloniki entfernt werden konnte: während anderenorts Heilige transferiert und auch gestohlen wurden, blieb der nur virtuell präsente Demetrios stets in Thessaloniki.Am Wissenschaftskolleg soll vor allem die mittelalterliche Kultgeschichte rekonstruiert und vor dem Hintergrund gleichzeitiger Heiligeninszenierungen in West und Ost vergleichend analysiert werden. Dabei werden grundsätzliche Phänomene der "Konstruktion von Besonderheit" und der Authentifizierung von Heiligkeit berührt, die sich sehr gut in einem Kreis von Fachkollegen aus verschiedenen Disziplinen diskutieren lassen.
Geplant ist die Fertigstellung eines Buchs, das im Verlag Schnell & Steiner (Regensburg) erscheinen wird.
Lektüreempfehlung
Bauer, Franz Alto. Gabe und Person: Geschenke als Träger personaler Aura in der Spätantike. Eichstätt: Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, 2009.
Colloquium, 03.07.2012
Making a Saint in the Middle Ages
How does one become a saint? What criteria must be fulfilled in this regard? And how is the presence of a saint made plausible? How is the authenticity of his grave and his reliquaries made plausible? Today the Catholic Church applies methods that have the character of a high-level criminological investigation in order to ascertain the authenticity of holy relics, extending over decades if not centuries; but in Late Antiquity and the early Middle Ages such matters of authentication were mainly a question of local consensus. There was no central authority to determine the awarding of sainthood. Most saints were products of people’s need for an intercessor who would put in a good word for them with God. They wanted to ensure his aid by being in as close proximity to him as possible - through burial near a saint’s tomb or by possessing a reliquary.
The saint that I will be discussing in my colloquium, Demetrius of Thessaloniki, fulfilled most of Late Antiquity’s expectations of a saint, but he was unique insofar as he had no tomb and there existed no reliquaries with his physical remains. His presence rested on a highly suggestive mise-en-scène of his blessed shrine in the church Hagios Demetrios – an enclosed ciborium with an empty throne which one imagined the saint as occupying. According to earlier legends, it was here that the sick were healed and it was from here that Demetrius proceeded against enemies of the city so as to defend it. In so doing he not only took the place of the emperor, whose duty it was to protect besieged cities, but he also fulfilled his part of the bargain that had been struck with the Thessalonians: veneration in exchange for protection, a magnificent and richly furnished church in exchange for intercession with God.
Yet that is only a small excerpt of the history of a city and its patron that I have written in the past year here at the Wissenschaftskolleg. To the extent that the saint proved himself a successful defender of the city, others wanted to take possession of him for themselves - the emperor, the Bulgarians, and the Russians. How were these impositions dealt with? How did Thessalonians handle the fact that the saint had 'failed' - that Thessaloniki was eventually conquered by its enemies? How did they react to assertions that the saint had forsaken his city? What was the reaction to skeptics who remained unconvinced that the saint abided in a certain ciborium? I should like to explore these questions while at the same time viewing a highly interesting group of Demetrius reliquaries that can in part be found among the treasures of the cathedral in Halberstadt and which we will be opening together.
Publications from the Fellows' Library
Bauer, Franz Alto (Regensburg, 2013)
Eine Stadt und ihr Patron : Thessaloniki und der Heilige Demetrios
Bauer, Franz Alto (Eichstätt, 2009)
Gabe und Person : Geschenke als Träger personaler Aura in der Spätantike Eichstätter Universitätsreden ; 116
Bauer, Franz Alto (Wiesbaden, 2007)
Statuen in der Spätantike Spätantike - Frühes Christentum - Byzanz
Bauer, Franz Alto (2006)
Potentieller Besitz : Geschenke im Rahmen des byzantinischen Kaiserzeremoniells
Bauer, Franz Alto ([Istanbul], 2006)
Visualisierungen von Herrschaft : frühmittelalterliche Residenzen - Gestalt und Zeremoniell ; internationales Kolloquium, 3./4. Juni 2004 in Istanbul Byzas ; 5
Bauer, Franz Alto (Wiesbaden, 2004)
Das Bild der Stadt Rom im Frühmittelalter : Papststiftungen im Spiegel des Liber Pontificalis von Gregor dem Dritten bis zu Leo dem Dritten Palilia ; 14
Bauer, Franz Alto (2001)
Urban space and ritual : Constantinople in late Antiquity
Bauer, Franz Alto (Mainz am Rhein, 2001)
Epochenwandel? : Kunst und Kultur zwischen Antike und Mittelalter Zaberns Bildbände zur Archäologie
Bauer, Franz Alto (2000)
The liturgical arrangement of early medieval Roman church buildings