Konrad Schmid, Dr. theol.
Professor für Alttestamentliche Wissenschaft und Frühjüdische Religionsgeschichte
University of Zurich
Geboren 1965 in Zürich, Schweiz
Studium der Theologie an den Universitäten Zürich, Greifswald und München
Project
Gott als Gesetzgeber: Die Entstehung des Gottesrechts der Tora im Rahmen der altorientalischen Rechtsgeschichte
Die Tora ist Gottes Recht. Diese biblische Vorstellung ist so prominent und gilt als so selbstverständlich, dass sie bislang kaum als historisches Problem wahrgenommen worden ist. Man hielt sie im Kern für religionsgeschichtliches Urgestein der Bibel. Tatsächlich stellt sie eine Innovation in ihrem kulturgeschichtlichen Kontext dar, die gerade deshalb historisch zu befragen ist: Im Alten Orient sind nicht Gottheiten, sondern Könige Gesetzgeber. Erst die Rechtstradition des antiken Israel hat den Gedanken entwickelt, dass Gott selber Gesetze formuliert und sie an sein Volk weitergeben lässt. In der Tora spielt Mose eine herausragende Rolle bei dieser Vermittlung. Göttliche Gesetze sind im Judentum, im Christentum und im Islam dann zu einem zentralen Element dieser Religionen aufgestiegen, doch aufgrund welcher geschichtlicher Umstände und Faktoren sind sie entstanden? Der Gedanke liegt nahe, dass dies mit dem Verlust des Königtums in Israel zusammenhängen könnte, doch neben politischen und sozialgeschichtlichen Entwicklungen sind auch grundlegende religions- und geistesgeschichtliche Transformationen zu bedenken, die zur Ausbildung der Idee Gottes als eines Gesetzgebers geführt haben könnten. Aufgrund neuer methodischer und inhaltlicher Perspektiven auf die historische Entstehung der Tora, die die Forschung in den letzten Jahrzehnten entwickelt hat, aber auch aufgrund neuer Erkenntnisse zur Rechtsüberlieferung des Alten Orients ergibt sich sowohl die Möglichkeit als auch die Aufgabe, ein historisch ausgewogenes und aussagekräftiges Bild der Tora als Gottesrecht zu rekonstruieren.Lektüreempfehlung
Schmid, Konrad. Theologie des Alten Testaments. Neue Theologische Grundrisse. Tübingen: Mohr Siebeck, 2019. Englisch: A Historical Theology of the Hebrew Bible. Grand Rapids: Eerdmans, 2019.
Schmid, Konrad und Jens Schröter. Die Entstehung der Bibel: Von den ersten Texten zu den heiligen Schriften. München: C.H.Beck, 2019.
Schmid, Konrad. Literaturgeschichte des Alten Testaments: Eine Einführung. Darmstadt: WBG, 2008. 2. Aufl. als Studienausgabe 2014. Englisch: The Old Testament: A Literary History. Minneapolis: Fortress Press, 2012.
Colloquium, 27.10.2020
How God Became a Lawgiver: The Torah in the Context of Ancient Near Eastern Legal and Intellectual History
The three world religions of Judaism, Christianity, and Islam all attribute laws to God himself, and these laws have great authority. The divine laws in Judaism extend predominantly to one's personal conduct in life; in Islam, they have more political dimensions; and in Christianity, they are considered more dialectically.
In the history of ancient Near Eastern religion, the idea of God as a lawgiver is an exception - an extraordinarily contingent result in the history of ideas. It is encountered for the first time in certain redactional texts of the Torah, which are datable to the 7th and 6th centuries B.C.E. These texts frame earlier laws that were formulated in the third person and are known from ancient Near Eastern law collections, though they are reinterpreted here as divine laws. All of the Torah’s later legal doctrines and, indeed, the Torah as a whole ended up being shaped as laws of God. However, the divinizing of the Torah did not lead to its absolutization. Instead, it initiated a remarkably lively process of inner-biblical interpretation of the law. Many laws are found two or three times in the Torah as basic texts and as those texts' earliest interpretations.
My project asks how we should reconstruct the prehistory of the idea of God as a legislator. With religious-historical origins as a weather and mountain deity in the Edomite mountains during the 2nd millennium B.C.E., how did the God of the Bible become a God who speaks and sets justice? The process seems related to a double politicization of the concept of God from Edom to Jerusalem. The first stage concerns God's ascension as a royal figure, including his solarization through the transfer to Jerusalem. The second stage concerns his elevation above the first imperial great king in world history, namely, the Assyrian king whom God replaces in the Torah. Legal obligations toward royalty were thus transferred to God himself. Beyond questions about the genesis of this idea of God as a lawgiver, I am also interested in its meaning: How is a legal conception of God to be characterized? When laws are traced to God himself, how are they to be classified? These questions cannot be answered based on 21st-century familiarities, but must instead be addressed based on their historical implementations that reach back at least 2500 years into the past.
Publications from the Fellows' Library
Schmid, Konrad (Leipzig, 2023)
Heilige Schriften in der Kritik : XVII. Europäischer Kongress für Theologie (5.–8. September 2021 in Zürich) Veröffentlichungen der Wissenschaftlichen Gesellschaft für Theologie ; Band 68
Schmid, Konrad (Berlin, 2022)
Wie der Mensch zu Gottes Ebenbild wurde : Demokratisierungsprozesse im antiken Israel
Schmid, Konrad (Berlin, 2021)
Schmid, Konrad (Berlin, 2021)
Schmid, Konrad (Wiesbaden, 2021)
Schmid, Konrad (Curitiba, 2021)
A feitura da Biblia : dos primeiros fragmentos à Sagrada Escritura
Schmid, Konrad (Buenos Aires, 2021)
La elaboración de la Biblia : de los primeros fragmentaos a la Sagrada Escritura
Schmid, Konrad (Tübingen, 2021)
Schmid, Konrad (Chico, Calif., 2021)
The neo-documentarian manifesto : a critical reading
Schmid, Konrad (Tübingen, 2021)
Theological interpretation of Assyrian propaganda in the Book of Isaiah