Arwed Messmer
Fotograf
Berlin
Geboren 1964 in Schopfheim, Deutschland
Studium der Visuellen Kommunikation an der Fachhochschule Dortmund
Project
Berlin, VINETA: Eine deutsche Stadtbaugeschichte (Arbeitstitel)
Der Schwerpunkt meiner künstlerisch-bildarchäologischen Praxis liegt auf der Recherche, Bearbeitung und Neukontextualisierung gebrauchsfotografischer Bildkonvolute aus öffentlichen Archiven. Die ursprüngliche Funktion dieser Aufnahmen – etwa technische Fotografien für den Städtebau, Überwachungs- oder Erfassungsaufnahmen staatlicher Sicherheitskräfte – ist heute erloschen. In meiner Arbeit lege ich Bildüberschüsse frei und mache einen Reichtum an Zeichen sichtbar, die mit der zeitlichen Distanz an historischer und ästhetischer Relevanz gewinnen. Bisher entstanden sind umfangreiche Ausstellungen und Publikationen zum Ostberlin der 1950er-Jahre, zur Berliner Mauer, zu den Archiven der Staatssicherheit und zum westdeutschen Linksterrorismus.Berlin, VINETA ist ein fotografisch-literarisches Projekt, an dem ich zusammen mit der Schriftstellerin Annett Gröschner arbeite und das in eine Ausstellung und eine Publikation münden soll. Ankerpunkt ist ein Mitte der 1960er-Jahre entstandenes Konvolut von ca. 2.500 Fotografien, das in Vorbereitung des Umbaus eines Areals um die Vinetastraße im Bezirk Wedding 1964–65 für die Berliner Bauverwaltung angefertigt wurde. Zusammen ergeben sie einen historischen „Streetview“ von den Häusern an 25 Straßen und Plätzen, die bis zu den späten 1970er-Jahren fast vollständig abgerissen wurden. Das Viertel war das größte zusammenhängende urbane Sanierungsgebiet der alten Bundesrepublik und Westberlins. Konzeptuelle Grundlage war die „Charta von Athen“, jener Thesenkatalog mit 95 Leitsätzen zum Städtebau, den Le Corbusier 1933 verfasst hatte.
Berlin, VINETA möchte das Thema Stadtpolitik an einem wichtigen Beispiel des Stadtumbaus multiperspektivisch durchdeklinieren. Es geht nicht um Regionalgeschichte, sondern eine im Bachtin’schen Sinne gedachte Chronotopie anhand von Fotografien, Nachlässen von Architekten und Stadtplanungsämtern, Grundstückskartierungen, Bau- und Abrissakten. An keinem Berliner Viertel zeigt sich die auf weite Strecken verfehlte Wohnungspolitik am deutlichsten, kein Viertel eignet sich besser, um zu fragen: Wie wollen und wie können wir zukünftig in der Stadt leben?
Lektüreempfehlung
Messmer, Arwed. Reenactment MfS. Ostfildern: Hatje Cantz, 2014.
Gröschner, Annett und Arwed Messmer, Hg. Taking Stock of Power: An Other View of the Berlin Wall / Inventarisierung der Macht: Die Berliner Mauer aus anderer Sicht. 2 Bde. Ostfildern: Hatje Cantz, 2016.
Messmer, Arwed. RAF: No Evidence / Kein Beweis. Berlin: Hatje Cantz, 2017.
Colloquium, 14.05.2024
The Latent Image of the Archive
“The historical index of images not only says that they belong to a particular time; it says, above all, that they attain to legibility only at a particular time. [...] The image that is read – which is to say, the image in the now of its recognizability – bears to the highest degree the imprint of the perilous critical moment on which all reading is founded.”
Walter Benjamin, “The Arcades Project”, trans. Howard Eiland and Kevin McLaughlin, Cambridge, MA, 2002, p. 462–463.
For me, government archives have become treasure islands, places to acquire material to talk about the past and find a form alternative to that of official historiography. There is a latent image of the archive, to adduce a term from analog photography, that develops its potential only over time, or that reveals itself when one understands how to read it. Reading and interpreting pictorial documents—whose original function is already extinguished—in a different way and thereby tap their latent potential have become central components of my artistic and image-archaeological practice.
On the occasion of the colloquium in dialog with the art historian Maren Lübbke-Tidow, I present two already realized projects in order to illustrate my working method. “RAF – No Evidence”, which is already known in excerpts from the presentation in the club room, and “Taking Stock of Power. An Other View of the Berlin Wall”. With the first, I deal with one of West Germany’s greatest traumas, based on the pictorial documents of the investigative authorities, while the second takes as its theme “the” most formative construction of East Germany, which I treat with the pictorial material of the border guards.
I am using the time at Wiko to develop a fascinating history of postwar German urban construction. My starting point is a complete pictorial documentation, originally commissioned by the building authorities, of the later almost completely demolished and rebuilt district in West Berlin that at that time bordered directly on the Berlin Wall. It is a story about a very disruptive approach in urban development that took little thought about the social consequences. In the processing I plan, the collection of images consisting of more than 2,000 negatives reminds us of a historical “street view” of a vanished city. Additional pictorial researches in government archives like the Berlin Police Department, the Stasi Documents Archive, and the legacies of various actors of that time whose interaction results in a much more complex image than the strictly registering working material of the planning authorities.
Currently, I am concerned with questions of the appropriate interweaving of this substantively and aesthetically sometimes very heterogenous material. Should I leave the work in what is historical, or should I implement also current issues, like how gentrification exerts pressure from the adjacent areas with older construction? What role, if any, should contemporary images play, and how could they interact intelligently with the archive finds? How can I prevent the work from being misunderstood as propaganda against modern urban development? What characteristics should the interweaving of photography and text have for them to enhance each other, rather than merely being juxtaposed?
Starting in the fall of 2024, I will continue the project with the writer Annett Gröschner, who has also intensively researched and written about this topic and with whom I am associated through years of working together.
Publications from the Fellows' Library
Messmer, Arwed (Leipzig, 2023)
Messmer, Arwed (Leipzig, 2021)
Berlin, Fruchtstraße : am 27. März 1952/on March 27,1952
Messmer, Arwed (London, 2019)
Messmer, Arwed (Stuttgart, 2018)
Messmer, Arwed (Berlin, 2017)
Messmer, Arwed (Ostfildern, 2016)
The Wall Inventarisierung der Macht ; 2
Messmer, Arwed (Ostfildern, 2016)
Texts, typologies Inventarisierung der Macht ; 1