Ziba Mir-Hosseini, Ph.D.
Professor der Anthropologie
School of Oriental and African Studies, London
Born in 1952 in Sanandaj, Iran
Studied Social Anthropology at the University of Cambridge, UK and
Sociology at the University of Teheran, Iran
Arbeitsvorhaben
Die Shari'a im reformierten Iran: Familiengesetz und Frauenrechte
My project explores the democratization of Islamic discourses in Iran and its impact on Islamic jurisprudence (fiqh), with particular reference to women's rights. I shall do this at two interrelated levels: the formal politics of the state and the informal dynamics of the seminaries. At the first level, I shall focus on the struggle between the Sixth Majles (dominated by the Reformists) and the Guardian Council (controlled by the Conservatives) over women's rights. At the second level, I shall focus on the debates in the seminaries and the jurisprudential arguments put forward in support of or in opposition to the bills introduced by the "Sixth Majles". I approach both levels from an anthropological perspective in the sense that I aim to locate these bills and debates over women's rights in their proper social and cultural context and to engage in dialogue with the protagonists in the debates. Two themes that I aim to explore and draw attention to are, first, the tension and paradox inherent in the very quest for an Islamic state in modern times, and second, how this tension is both reflected in and negotiated through the enforcement and application of the Shari'a. I argue and aim to document how the very slogan - viz. "Return to the Shari'a" - from which Islamists draw their legitimacy and power when they are in opposition, becomes their Achilles heel when they are in power. In the case of Iran, two decades of "Islam in power" has not only given rise to a popular reformist movement that is trying to separate the institution of religion from the state, but has also forced both clerics and lay people to rethink their notion of the Shari'a as an immutable body of law and to redefine their relationship with it. This, I argue, is secularizing the notion of law in Islam.Recommended Reading
Mir-Hosseini, Ziba. Marriage on Trial: A Study of Islamic Law in Iran and Morocco. London: I. B. Tauris, 1993 and 2000.
-. Islam and Gender: The Religious Debate in Contemporary Iran. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1999 and London: I. B. Tauris, 2000.
-. "The Construction of Gender in Islamic Legal Thought: Strategies for Reform." Hawwa: Journal of Women in the Middle East and the Islamic World 1, 1 (2003): 1-28.
Kolloquium, 22.03.2005
Truth and the F-Word, or: Knowledge versus Ideology? On Epistemological Uses of Feminism in the Social and Natural Sciences
Im späten zwanzigsten Jahrhundert erlebte die muslimische Welt den Aufstieg des politischen Islam und damit einhergehend ein enormes Anwachsen der Alphabetisierungsrate und des Gebrauchs von Massenkommunikationsmitteln. Immer mehr Muslime stellen die traditionellen Quellen der religiösen Autorität in Frage und lesen ihre heiligen Texte aufs Neue - auf der Suche nach Antworten auf alte und neue Fragen.
Ein Thema, das bei dieser Suche ganz vorne steht, ist die Gleichberechtigung von Frauen. Aufgrund der zentralen Stellung des Rechts in den islamischen Diskursen und dem starken patriarchalischen Ethos, in das die 'orthodoxen' Interpretationen der islamischen Gesetze eingebettet sind, sind die Frauenrechte derzeit ein wichtiges Thema für Muslime. Für viele - sowohl innerhalb als auch außerhalb der muslimischen Welt - verkörpert die Behandlung von Frauen im islamischen Recht den wesentlichen Grund, warum der Islam mit der Moderne nicht kompatibel ist. Auch vertreten immer noch viele die Meinung - wenn auch nicht mehr so vehement - , dass der Islam im Wesentlichen mit zentralen Aspekten der Moderne, wie etwa Säkularismus, Demokratie, Pluralismus, Zivilgesellschaft, religiöser Toleranz und Gleichheit der Geschlechter, nicht zu versöhnen sei. Dieses landläufige Argument ist nicht nur von den jüngsten Entwicklungen in der muslimischen Welt widerlegt worden, sondern wird auch von den immer lauter werdenden feministischen Stimmen im Islam in Frage gestellt. Diese Stimmen verändern auch die Bedingungen der Beziehung zwischen islamischem Recht und Feminismus, eine Beziehung, die bis vor kurzem vor allem von Feindschaft und Misstrauen geprägt war.
Wenn meine Analyse zutrifft, werden wir bald auf diese Zeit zurückblicken - als eine Zeit, in der sich ein Feminismus herausgebildet hat, der im Islam zuhause ist. Das ist - so mein Argument - eine der paradoxen und unbeabsichtigten Folgen des Aufstieg des politischen Islams und des islamistischen Projekts der "Rückkehr zur Scharia".
Abendkolloquium , 21.06.2005
Muslim Women's Quest for Equality: Between Islamic Law and Feminism
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Mir-Hosseini, Ziba (2015)
Muslim legal tradition and the challenge of gender equality
Mir-Hosseini, Ziba (London, 2015)
Men in charge? : Rethinking authority in Muslim legal tradition A Oneworld book
Mir-Hosseini, Ziba (Chicago, Ill., 2006)
Muslim women’s quest for equality : between Islamic law and feminism
Mir-Hosseini, Ziba (London [u.a.], 2006)
Islam and democracy in Iran : Eshkevari and the quest for reform Library of modern Middle-East studies ; 54
Mir-Hosseini, Ziba (2005)
Muslim women, religious extremism, and the project of the Islamic state in Iran
Mir-Hosseini, Ziba (Berlin, 2005)
Alle Macht der Aufklärung : Kulturtermin Wissenschaftskolleg
Mir-Hosseini, Ziba (New York, NY, 2004)
‘Fatemeh Haqiqatjoo and the sixth majles : a woman in her own right
Mir-Hosseini, Ziba (2003)
The construction of gender is islamic legal thought and strategies for reform
Mir-Hosseini, Ziba (2002)
Tamkind : stories from a family court in Iran