Galit Hasan-Rokem, Ph.D.
Professorin der Hebräischen Literatur und der Jüdischen und Vergleichenden Folklore
The Hebrew University of Jerusalem
Born in 1945 in Helsinki, Finland
Studied English, Hebrew Literature and Hebrew Folk Literature
at the Hebrew University of Jerusalem
Fellowship
Bundeskulturstifftung-Fellow
Arbeitsvorhaben
Geschichten der Instabilität und Dislokation, mit Bezug auf die wechselseitige Formation von Judentum und Christentum von der Antike bis zur Gegenwart
My project is rooted in the premise that Judaism and Christianity have been continuously formed by each other since their mutual emergence in Antiquity. Their parallel conceptualization of themselves and each other as separate entities have, however, produced various modes of imagining and expressing the instability - or the stability - of the boundaries between them, in terms of location on the one hand and identity on the other. During my stay at the Wissenschaftskolleg I shall address from this perspective two textual corpora: on the one hand, Rabbinic literature of Late Antiquity (Talmud and Midrash) and, on the other, ethnographically tinged European narratives of the nineteenth century, especially some authors in German and Swedish whose writings have been characterized as philo-semitic, such as Leopold von Sacher-Masoch (writing in German in Galicia, the Austro-Hungarian Empire) and Zacharias Topelius (writing in Swedish in Finland, then included in the Russian Empire). In addition to the attempt to illuminate the cultural interdependence and interactivity of Judaism and Christianity, the study will also address the theoretical perception of the connections between ethnography, literature, and history (following de Certeau, Greenblatt, and others) and to gear the analysis of the texts to a vision of cultural critique pertaining to present situations.Recommended Reading
Hasan-Rokem, Galit. Web of Life: Folklore and Midrash in Rabbinic Literature. Stanford, CA: Stanford University Press, 2000.
-. "Ex Oriente Fluxus: The Wandering Jew - Oriental Crossings of the Paths of Europe." In L'Orient dans l'histoire religieuse de l'Europe: L'invention
des origins, edited by Mohammad Ali Amir-Moezzi and John Scheid, 153-164. Turnhout, Belgium: Brepols, 2000 (Bibliothèque de l'École des Hautes Études. Sciences
Religieuses, vol. 110).
-. Tales of the Neighborhood: Jewish Narrative Dialogues in Late Antiquity. Berkeley, CA: University of California Press, 2003.
Kolloquium, 05.07.2005
The Cultural Critique of Mobility as a Blessing and a Curse: Wanderers, Pilgrims, Tourists, Nomads, Exiles and Refugees
At first there is the business
Of standing on your feet without falling,
Strangely, on the basis of such a narrow piece of feet
Then the strange business of a suitcase,
a box with a handle in which the things for travel are carried.
On which road and which things remains a question
- but a separate question.
Hanoch Levin, "The People that Walked in Darkness"
(Anfang der Eröffnungsszene, Übersetzung G. Hasan-Rokem)
Im heutigen Vortrag möchte ich einen besonderen Komplex von Zeichen, Texten und Verhaltensweisen analysieren, in dem das Bild des Wanderns wirkungsvoll und einfallsreich verwendet wird, um Identitäten und Gegenidentitäten zu artikulieren, um Gruppen zu definieren und sie aufzulösen. Was die Methode betrifft, möchte ich die enge Verknüpfung von verschiedenen Genres und kulturellen Kontexten aufzeigen, z. B. von kanonischen Texten, Bildern, religiösem Denken, Literatur und Folklore. Theoretisch gesehen, verankere ich meine Analyse und meine Interpretationen in einer Kulturkritik, die ich als kritische Bezugnahme insbesondere auf jene Gesellschaft verstehe, in der man lebt und schöpferisch tätig ist.
Seit der Antike drückt sich menschliches Tun wesentlich auch über Mobilität aus. Sowohl als Quelle großer Segnungen als auch als schwere Strafe ist Mobilität als solche mehrdeutig und widersprüchlich interpretiert worden. Historisch betrachtet wurden einige Gruppen stärker mit Mobilität und Instabilität in Verbindung gebracht als andere. Ich möchte mich auf die wechselseitige Formung des Mobilitätsdiskurses über Juden und von Juden in der antiken Welt, in Europa und im Nahen Osten von heute konzentrieren. Im Versuch, typologischen Verallgemeinerungen aus dem Weg zu gehen, möchte ich mich auf einige spezifische Beispiele in ihren unmittelbaren Kontexten beziehen. Die Mehrdeutigkeit des Titels ist mir bewusst, in dem sich Segen und Fluch sowohl auf die Mobilität als auch auf die Kulturkritik bezieht. Sie ist durch einen glücklichen Zufall und nicht absichtlich entstanden, und sie gefällt mir.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Hasan-Rokem, Galit (2017)
Hasan-Rokem, Galit (2017)
Hasan-Rokem, Galit (2017)
Hasan-Rokem, Galit (2017)
Bodies performing in ruins : the lamenting mother in Ancient Hebrew texts
Hasan-Rokem, Galit (Detroit, 2014)
Louis Ginzberg's legends of the Jews : ancient Jewish folk literature reconsidered Raphael Patai series in Jewish folklore and anthropology
Hasan-Rokem, Galit (2012)
Hasan-Rokem, Galit (2006)
Rabbi Meir, the illuminated and the illuminating : interpreting experience
Hasan-Rokem, Galit (2003)
Martyr vs. martyr : the sacred language of violence
Hasan-Rokem, Galit (Berkeley, 2003)
Tales of the neighborhood : Jewish narrative dialogues in late antiquity The Taubman lectures in Jewish studies ; 4
Hasan-Rokem, Galit (Stanford, Calif., 2000)
Web of life : folklore and midrash in rabbinic literature Riḳmat ḥayim <engl.>