Irad Kimhi, Dr.
Bezalel Academy of Art and Design Jerusalem
Born in 1958 in Jerusalem
Studied Mathematics and Philosophy at Tel Aviv University and
at the University of Pittsburgh, PA
Fellowship
Kulturstiftung des Bundes-Fellow
Arbeitsvorhaben
Logische Form und die Natur philosophischer Aktivität
Central to my work are the following propositions:1) The basic truth-bearers are representational actions such as assertions and the mental actions that they express.<br>
2) In specifying the logical form and content of a representational act, we identify the position in space of intentional actions that the agent comes to occupy by performing this act. Hence, logical investigation is not the study of a system of sentences or propositions, but of the internal form of our life.
3) A meta-representation - that is to say a representation of representational action; thinking about thinking ( is a repetition that displays a form.
For example, when I represent another person as saying or believing something, I present his action by doing the same thing myself. I thus present myself as if I am located in his position in the space of action. Thus, such imitative repetitions display the logical form and content of actions.
My work up to now has focused on the nature of representational actions. This work is still unpublished. I wish to dedicate my stay at the Wissenschaftskolleg to the study of meta-representational actions and form-displaying activities. I would like to explore the idea that the aim of philosophical reflection is to allow perspicuous form-displaying activity.
Recommended Reading
Kimhi, Irad. The Logical Gesture: An Introduction to New Thinking. In preparation.
Kolloquium, 06.06.2006
Das Gesetz vom Nicht-Widerspruch ist kein Gesetz
"Denn es ist unmöglich, dass dasselbe demselben in derselben Beziehung zugleich zukomme
und nicht zukomme."
Aristoteles nennt dieses Gesetz das sicherste und intelligibelste Prinzip. Diese spezifische
Formulierung des Gesetzes vom Nicht-Widerspruch scheint die Grenzen dessen zu
bestimmen, was glaubbar oder denkbar ist.
Die Notwendigkeit, die in dieser Formulierung des Gesetzes ausgedrückt wird, ist
traditionell auf drei Arten interpretiert worden:
1) Das Gesetz ist ein Naturgesetz und drückt
daher eine natürliche oder empirische Wahrheit aus.
2) Das Gesetz ist eine logische Wahrheit
und drückt daher eine logische Notwendigkeit aus.
3) Das Gesetz ist ein normatives Gesetz
des Denkens ? eine Forderung, der jede intellektuelle Tätigkeit folgen und entsprechen muss.
Ich möchte die zweigliedrigen Begriffe der Bejahung und Verneinung und einige
Aspekte ihrer Geschichte erörtern. Ich möchte zeigen, dass es einen Weg gibt, der sich von 1),
2) und 3) unterscheidet und der mit Spinozas Auffassung des Gesetzes zusammenhängt.
Spinozas Diskussion der Bejahung öffnet uns den Blick dafür, dass "dieses Gesetz kein
Gesetz, sondern das Leben ist", und zwar ein Leben, "wie es im Dorf am Fuße der Anhöhe
gelebt wird, auf der die Burg steht".