Emmanuel Stefanov Moutafov, Ph.D.
Mittelalterliche und neubyzantinische Kunstgeschichte
Bulgarische Akademie der Wissenschaften, Sofia
Born in 1968 in Sofia
Studied Classics at the National High School for Ancient Languages and Civilizations, Sofia and Archeology and Art History at the University of Athens
Fellowship
Andrew W. Mellon-Fellow
Arbeitsvorhaben
Typologie und Semantik der Rückseite postbyzantinischer Ikonen
Until now, Katherine Marsengill has been the only person to have done research on this issue: in her 2001 M.A. thesis "Viewing the Back: The Reverse of Byzantine Icons," which was undertaken at The Lamar Dodd School of Art in Athens, Georgia. However, the findings of her study have not been published and they only deal with the Byzantine period. Some larger catalogues of Christian art exhibitions and published conference papers occasionally include icon reverses as well, but they have not yet been the object of thorough research. Thus, there is a need for a more complex and comprehensive study on the Balkans that is based on field work and those materials to be found in museum warehouses.The methodology of this research is interdisciplinary, i.e. using methods from philology, theology, epigraphy, art history and social anthropology. Some of the sources that I examine are writings by the Church Fathers (such as St. John of Damascus), Byzantine ekphraseis, eighteenth and nineteenth-century iconographic manuals, donor and dedicational inscriptions and other Greek and Slavic inscriptions and cryptograms. I will be analyzing the significance of the represented iconographic symbols, the cult practices related to icon worship, their removal from the space of the temple and the home, the rituals in which they are included, etc.
The results of this project will help clarify the role of the icon in cult practice, shedding light on its apotropaic function in border spaces and casting doubt on the flat character of Orthodox painting and lack of perspective and three-dimensionality in the East until the mid-nineteenth century. They will also help to explain certain aspects of everyday Christianity and the believer's individual relation to the represented character as well as his "reading" of the holy images.
Recommended Reading
Moutafov, Emmanuel S., I. Gergova, A. Koujoumd -Žhiev, E. Popova, E. Genova and D. Gonis. "Greek Icon-Painters in Bulgaria after 1453." Balcanica 2008 (bilingual edition in Bulgarian and Modern Greek with a summary in English).
Moutafov, Emmanuel S. "The Post-Byzantine Hermeneai in the 18th Century and their Dissemination in the Balkans during the 19th century". Journal of Byzantine and Modern Greek Studies 30, 1 (2006): 69-80.
Moutafov, Emmanuel S. "Eine falsche Übersetzung - eine neue Ikonographie - ein nicht bestimmter Ritus. De Sturolatria Orthodoxa." Scripta & e-Scripta 2, Sofia (1999): 155-169.
Kolloquium, 13.12.2011
Die sichtbare und die verborgene Ansicht der heiligen Bilder: Die Rückseite orthodoxer Ikonen
In meinem vorweihnachtlichen, auch für Laien geeigneten Vortrag stelle ich die Idee, die Rückseite orthodoxer Ikonen zu verzieren, in den Kontext byzantinischer Weltwahrnehmung. Zu diesem Thema ist im Kontext byzantinischer Kunst bereits viel geforscht worden. Ich sehe allerdings einen Unterschied zwischen zweiseitigen Ikonen und denen, die auf ihren Rückseiten nur einfach verziert sind. Ich gehe der mittelalterlichen Ikonentradition nach und sage auch etwas zur nachbyzantinischen Periode, in der die Tradition der gelegentlichen Verzierung der Bildrückseiten eine rein räumliche (und keine inhaltsbezogene) Lösung ist, obwohl die orthodoxe Kunst auch hier eine Vorstellung vom Leben nach dem Tod vermittelt. Diese Kunst verweigert sich hartnäckig den Errungenschaften der Renaissance im Bereich der geometrischen Perspektive, stellt unnatürlich in die Länge gezogene Figuren und asketische Gesichter dar, die vor dem goldenen Hintergrund zu schweben scheinen und in keiner Weise einer photographischen Abbildung der Realität ähneln. Um meine These zu stützen, zeige ich Ihnen umfangreiches Bildmaterial, von dem einiges noch unveröffentlicht ist.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
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Ellenes agografoi ste Boylgaria meta to 1453 Ellenes agiografoi ste Boylgaria meta to 1453