Sarah Stroumsa, Ph.D.
The Alice and Jack Ormut Professor (emer.) of Arabic Studies
The Hebrew University of Jerusalem
Born in 1950 in Haifa, Israel
Studied Arabic Language and Literature and Middle Eastern Studies at The Hebrew University of Jerusalem
Arbeitsvorhaben
Thinkers of "This Peninsula": New Perspectives in the Philosophy of al-Andalus
The development of philosophical thought in al-Andalus is often described in contradictory terms. On the one hand, scholars agree that the Iberian peninsula witnessed the acme of Islamic philosophy. On the other hand, the development of philosophy in this region is regarded as somewhat of an anomaly. The discrepancy between the apparently unfavorable conditions and the seemingly sudden burst of philosophy obviously requires explanation. Such an explanation, however, is not to be found in most studies on the topic, and the few scholars who address this problem tend to refine the presentation of the question, rather than offer a satisfactory explanation for it.Jewish philosophy in al-Andalus, however, is depicted in a much simpler and homogenic way. The effervescence of Jewish philosophy is seen as part and parcel of the so-called "golden age" of Jewish culture in Islamic Spain.
The circumstances in which thought in general, and philosophy in particular, developed in both communities are usually studied as separate questions: some contemporary scholars have attempted to present a coherent synthesis that includes the Jewish (and Christian) philosophical output in their mapping of Andalusian philosophy. And yet, most of these studies present the connection either as background to, or as mere chapters in the discussion of their main focus of interest.
The purpose of the study proposed here is to offer an integrative approach to the history of Islamic philosophy in Spain. The study will focus on the intellectual developments in al-Andalus, in order to evaluate the local, Andalusian character of this philosophy and to see how it fits within the framework of the development of Islamic philosophy in the Orient.
Recommended Reading
Stroumsa, Sarah. Maimonides in His World: Portrait of a Mediterranean Thinker. Princeton: Princeton University Press, 2009; paperback edition, 2012.
-. Freethinkers of Medieval Islam: Ibn al-Rawandi, Abu Bakr al-Razi and Their Impact on Islamic Thought. Leiden: Brill, 1999 (Islamic Philosophy, Theology and Science 35).
-. The Beginnings of the Maimonidean Controversy in the East: Yosef Ibn Shim'on's Silencing Epistle Concerning the Resurrection of the Dead. Jerusalem: Ben Zvi Institute, 1999 (in Hebrew).
Kolloquium, 18.11.2014
"Fluchtstücke": eine integrative Herangehensweise an die Philosophie- und Wissensgeschichte des islamischen Spaniens
Der Alhambra-Palast in Cordoba repräsentiert - in emblematischer Form vielleicht - den legendären Glanz von al-Andalus, des islamischen Spaniens. Paradoxerweise ist dieser großartige Palast zu einer Zeit entstanden, als sich al-Andalus bereits im Niedergang befand. In seiner gegenwärtigen Form wurde der Palast im 14. Jahrhundert gebaut, als der größte Teil der iberischen Halbinsel schon nicht mehr unter muslimischer Herrschaft war. Dieser politische Niedergang lässt sich auf dem Gebiet der Philosophie genauer nachvollziehen als in der Architektur. Seit dem 13. Jahrhundert gab es keine großen muslimischen Philosophen mehr auf der Halbinsel; auch die arabischsprachigen jüdischen Intellektuellen hatten die Halbinsel verlassen oder waren schon im 12. Jahrhundert in den christlichen Norden abgewandert.
Vom 10. - 12. Jahrhundert war al-Andalus jedoch das Zentrum eines dynamischen philosophischen Denkens. Hier entstanden einige der wichtigsten Werke der muslimischen und jüdischen Philosophie; unter den vielen hervorragenden Denkern waren deren berühmteste Vertreter vielleicht Averroes und Maimonides. Das rege philosophische Leben in al-Andalus betrachtet man für gewöhnlich als Produkt des "Goldenen Zeitalters" der iberischen Halbinsel, einer Periode, die sich durch eine außergewöhnlich tolerante und multikulturelle Gesellschaft auszeichnet. Dennoch wird die tatsächliche Geschichte der andalusischen Philosophie immer in zwei getrennten Geschichten erzählt: die der jüdischen und die der muslimischen Philosophie. Die sprachliche und kulturelle Gemeinsamkeit, die im Fall der Philosophen viel augenfälliger ist als in anderen Teilen der andalusischen Gesellschaft, erfordert zu ihrer Erforschung aber eine integrative Herangehensweise. Ein solcher Ansatz ist nicht nur historisch korrekter, sondern er erweist sich als unerlässlich, wenn wir die Entwicklung des Denkens in al-Andalus rekonstruieren wollen und deren Widerhall im späteren jüdischen, muslimischen und christlichen Denken.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Stroumsa, Sarah (2016)
Between acculturation and conversion in Islamic Spain : the case of the Banū Ḥasday
Stroumsa, Sarah (2013)
Stroumsa, Sarah (Jerusalem, 2013)
Exchange and transmission across cultural boundaries : philosophy, mysticism and science in the mediterranean world. in memory of Professor Shlomo Pines Studies in the humanities
Stroumsa, Sarah (Princeton [u.a.], 2012)
Maimonides in his world : portrait of a Mediterranean thinker Jews, Christians, and Muslims from the ancient to the modern world
Stroumsa, Sarah (Trier, 2010)
al-Andalus und Sefarad : von Bibliotheken und Gelehrten im muslimischen Spanien ; 12. Arye Maimon-Vortrag an der Universität Trier, 5. Oktober 2009 Studien und Texte ; 2
Stroumsa, Sarah (2009)
Al-Andalus und Sefarad : von Bibliotheken und Gelehrten im musliminschen Spanien
Stroumsa, Sarah (2009)
Stroumsa, Sarah (Leiden, 1999)
Freethinkers of medieval Islam : Ibn al-Rawāndī, Abū Bakr al-Rāzī and their impact on Islamic thought Islamic philosophy, theology and science ; 35
Stroumsa, Sarah (Jerusalem, 1996)
The polemic of Nestor ... ; Vol. 2 ; Introduction and critical edition The polemic of Nestor the Priest ; Vol. 2
Stroumsa, Sarah (Jerusalem, 1996)
The polemic of Nestor ... ; Vol. 1 ; Introduction, Annotated translations and commentary The polemic of Nestor the Priest ; Vol. 1