Sa'diyya Shaikh, Ph.D.
Associate Professor of Religious Studies
Universität Kapstadt
Born in 1969 in Krugersdorp, South Africa
Studied Religious Studies at the University of Cape Town and at Temple University, Philadelphia
Arbeitsvorhaben
Gender, Sufi Ethics and Social Justice
For this project, I bring premodern and contemporary Sufi perspectives to a number of current ethical debates on gender equality, sexuality and social justice. Despite the rich Muslim ethical resources found in a range of scholarly works, including areas of law, mysticism, philosophy, theology and literature, many contemporary Muslim discussions of ethics draw disproportionately from traditional legal discourse, often in an ahistorical manner My focus lies instead on exploring Sufi texts that offer Muslims alternative spaces to explore the underlying foundations of ethics and the law. Such a project directs one's inquiry to core definitions of the human being, the God-human relationship and related implications for sociality and ethics within Sufi discourses. I argue that this level of inquiry allows Muslims to critically re-examine contemporary ethical challenges in light of the deepest existential and religious priorities within the Muslim tradition. Such an approach provides important criteria to determine whether prevailing norms and dominant legal formulations reflect the best possible contemporary understandings of essential religious, ethical and spiritual prerogatives within Islam. My central goal is to develop a robust and creative hermeneutic model for readings of Sufi ethics within the Muslim tradition in ways that might be of value to contemporary Muslims seeking social transformation in a world that is deeply scarred by injustice. Amongst other things, I bring feminism and post-colonialism into conversation with Sufism, with the hope of enriching both Sufi discourse and this set of contemporary theoretical frameworks. The book's goal is to expand the horizon of Islamic ethics in the present by developing a sustained reflection on the forms of relationality that sustain the deepest Muslim existential and spiritual imperatives. While the book develops conceptual linkages between gender and Sufi ethics, it will also bring these insights to bear on a number of contemporary challenges, including issues of sexuality, reproductive rights, marital hierarchy and domestic violence, amongst others.Recommended Reading
Shaikh, Sa'diyya. "Islamic Law, Sufism and Gender: Rethinking the Terms of the Debate." In Men in Charge? Rethinking Authority in the Muslim Legal Tradition, edited by Ziba Mir-Hosseini, Mulki Al-Sharmani and Jana Rumminger, 106-131. Oxford: Oneworld, 2015.
-. "Feminism, Epistemology and Experience: Critically (En)gendering the Study of Islam." Journal for Islamic Studies 33 (2013): 14-47.
-. Sufi Narratives of Intimacy: Ibn 'Arabi, Gender and Sexuality. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2012.
Kolloquium, 12.04.2017
Aufgehoben in einer Umarmung: Geschlecht und Sufismus
In dem Buch, das ich am Wissenschaftskolleg schreibe, befasse ich mich mit einem konstruktiven theologischen Projekt zur muslimischen Ethik, das von der gegenseitigen Annäherung von Sufismus (der islamischen Mystik) und Feminismus getragen wird. Im Rahmen meines Vortrags untersuche ich einige Ideen von Muhyi al-Din Ibn Arabi (gest. 1240), eines einflussreichen vormodernen Sufi-Philosophen. Ich konzentriere mich dabei insbesondere auf die Sprache und Methode der Mystik, die ein dynamisches Modell des Ineinandergreifens von menschlicher Natur und Geschlecht in der muslimischen Tradition bieten. Wie Mystiker aus anderen religiösen Traditionen bedienen sich auch die Sufis oft dialektischer Sprachformen und versuchen damit, die Begrenzungen der Sprache beim Ausdruck der Realität zu überwinden. Eigentlich versuchen sie mit ihrem Gebrauch paradoxaler Sprache, Fluidität, Rezeptivität und experimentelle Offenheit zu ermöglichen. Ich untersuche, wie diese Seinsweisen und sprachlichen Bewegungsformen Räume eröffnen, die feministischen Reflexionen zugänglich sind. Indem ich einige zeitgenössische Theoretikerinnen des Feminismus ins Gespräch miteinbeziehe, analysiere ich einige Aspekte von Ibn Arabis geschlechtsspezifischer Sprache und achte auf Momente, in denen Brüche, Verschiebungen und Um- bzw. Neudeutungen von Geschlecht sichtbar werden. Ich lege dar, dass der Leser von Ibn Arabis mystischer Pädagogik an die Grenzen einer eher binären (und oft patriarchalen) rationalen Logik geführt wird, was zur Folge hat, dass sich die normativen Geschlechtskategorien auf verblüffende und produktive Weise verschränken. Ibn Arabis Verwendung von Paradoxa, von Ambivalenz und Widersprüchen - organische Bestandteile seiner sufistischen Epistemologie - schaffen produktive Spannungsräume, die feste Geschlechtskonzeptionen kreativ aufbrechen und so umfassendere und inklusivere Vorstellungen von der Natur des Menschen zulassen.