Munem Wasif
Photographer, video artist
Pathshala South Asian Media Institute, Dhaka, Bangladesh
Born in 1984 in Comilla, Bangladesh
Studied Sociology at the University of Dhaka and Photography at Pathshala South Asian Media Institute
Arbeitsvorhaben
Memories of Disappearance (Film)
In April 2016, my friend and colleague Irfanul Islam went missing in Dhaka, the capital of Bangladesh. The next day, his dead body was found in a bush on the outskirts of the city. Two years since his death, the police have yet to find the cause of his murder, let alone arrest any suspects. Such unexplainable disappearances have become an increased occurrence in Bangladesh, seemingly facilitated by a climate of political repression and a convergence of interests between the various apparatus of the state and organized crime.After Irfan's death, I talked to some people who went out and searched for his traces right afterwards. Some of them sensed there are some specific areas across the suburbs of the city where most of these dead bodies are found, namely construction sites, ditches, or landfills. They visited such sites on that day with growing fear and hope to find their friend. I wonder what they discussed in those intense hours spent on the macabre quest. What could they have been talking about since then?
I am developing "Memories of disappearance (Goom)" to find answers to this question. The film is primarily interested in the absences of these unexplained losses and the uncertainties and confusions they generate. It does not intend to explore the circumstances of the disappearances or their political/criminal background; rather, it focuses on the invisible figures of the disappeared, as an attempt to make them visible again. "Goom" engages in an experimental process by borrowing various techniques of film and video art to reflect on the psychological state of the families who have lost their loved ones. The film is designed to enact memory and recollection.
The scope of research at the Wissenschaftskolleg will benefit my project in two ways. First, I am looking to develop a language that can properly address loss and violence, a tool potent enough to absorb the violent nature of these disappearances and render it with a poetic essence. Second, I am keen to develop an experimental script and deepen my understanding of various techniques and methodology and to specifically address the strategies they develop to give visibility to the invisible. I am very much interested in approaching social and political phenomena through a multiplicity of perspectives and the possibilities of various disciplines.
Recommended Works
Wasif, Munem. Machine Matter. Single channel video, b+w, stereo, loop. 14 min 05 sec. Bangladesh 2017. http://www.munemwasif.com/machine-matter/.
-. Land of Undefined Territory. Photographs and video, b+w, dimensions variable. Bangladesh 2015. http://www.munemwasif.com/land-of-the-undefined-territory/.
Kolloquium, 16.03.2021
"Ater so many days I have seen sunlight" - Visualisierung des Verschwindens
Wie sucht man nach jemanden, wenn man nicht weiß, ob er tot ist oder noch lebt? Wo geht man hin und sucht nach ihm? Was bedeutet es, darauf zu warten, dass jemand zurückkehrt? Wie verändert sich das Zeitgefühl der Betroffenen? Wie verschwinden Menschen? Was geschieht dann? Wie tauchen Verschwundene wieder auf?
Laut Human Rights Watch sind zwischen 2009 und 2020 mindestens 572 Menschen in Bangladesch zwangsweise verschwunden. Während einige irgendwann freigelassen wurden, erwiesenermaßen von den Behörden festgenommen oder ermordet aufgefunden wurden, ist der Verbleib von vielen unbekannt.
Das plötzliche Verschwinden und der Tod meines Freundes und Kollegen Irfanul Islam im April 2016 war der Anlass für mich, über diese Fragen nachzudenken. Ich dachte immer wieder darüber nach, wie ich auf diese Erfahrung reagieren sollte. Je mehr ich darüber nachdachte, desto mehr verlor ich mich in Worten. Wie ist es möglich, etwas anzusprechen/zu übersetzen/auszusprechen, das gleichzeitig so traumatisch und unsichtbar, für das Medium des Visuellen nicht vorhanden ist? Welche Form, Sprache oder welchen Umfang sollte es annehmen?
In meinem Vortrag suche ich nach einem Weg im Umgang mit diesen verschiedenen Fragen und möchte die Verwirrungen ansprechen, die sie zur Folge haben. Auch verorte ich das Phänomen seinem Kontext und befasse mich insbesondere mit den Fragen nach Beweisen, der Bedeutung des Schweigens und dem Zustand der Angst. Ich konzentriere mich auf zwei Fallstudien und erläutere die Rolle von Fakten und Fiktion in meiner Arbeit, wie sie ineinanderfließen, verschleiert werden und reaktiviert werden - durch den Film, durch imaginäre Handlungen und verschiedene Formen von Gesten. Ich zeige Ihnen meinen Film "After so many days I have seen sunlight", an dem ich noch arbeite. Schließlich möchte ich über meine Verletzlichkeit als Künstler sprechen und erklären, wie mich diese Verletzlichkeiten dazu drängten, andere Strategien zu formulieren.