Ilya Kalinin, Dr.
Associate Professor of Literary Studies
Saint Petersburg State University
Born in 1975 in Leningrad (Saint Petersburg)
Studied Literary Studies at Saint Petersburg State University
Arbeitsvorhaben
Russian Culture as a Public Good, Private Property, National Value, and State Resource
The core of my project is an attempt to discover a structural homology between the working mechanisms of the material and symbolic economies of contemporary Russia. In other words, I aim to demonstrate the links between economic activity dependent on natural resources and forms of cultural life, emphasizing a beneficial dependence on the historical past, national traditions, spiritual well-springs, and victorious ancestors.The project comprises analytical work on a number of distinct levels of description.
1) The symbolic level, responsible for the transfer of ideas about the material economy to the sphere of the production of cultural values: as a result, concepts about natural resources (nonrenewable and limited) are transferred to the cultural field, which begins to be understood as also a productive system based on competition for limited resources. In the case in question, the historical past and national tradition begin to be regarded as limited resources, subject to a zero-sum conflict.
2) The institutional level, consisting of the infrastructure of agents on various levels (state, social, private) that seek to monopolize the sphere of cultural production, minimizing access to cultural values (understood as a limited resource) for any who are not willing to reproduce the given national-patriotic hegemony. As a result of this institutional landscape, property relations are systematically projected into culture: from the status of a civic public good, culture is transformed into a resource for state and national construction or into property, privatized by the state or by businesses with close relations to the state.
3) The axiological level constitutes the more profound level of analytical description, corresponding to a comprehension of culture not as a space for free work with values that belong to all (to civil society), but rather as the sphere of the formation of the normative identity of the national collectivity, whose resilience determines state security. Here once again we confront the conceptual framework described above, according to which culture does not constitute an open-ended multiplicity of practices of exchange among individual subjects, but rather a closed sphere of assignment and reassignment, controlled by an external instance of some sort. This is the logic not of capital (that is, of independently increasing value), but rather of resources (that is, of a limited quantity).
Recommended Reading
Kalinin, Ilya. "Petropoetics: The Oil Text in Post-Soviet Russia." In Russian Literature Since 1991, edited by Evgeny Dobrenko and Mark Lipovetzky, 120-144. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
-. "Why 'Two Russias' Are Less than 'United Russia': Cultural Distinctions and Political Similarities: Dialectics of Defeat." In Cultural Forms of Protest in Russia, edited by Birgit Beumers, Alexander Etkind, Olga Gurova, and Sanna Turoma, 48-67. London: Routledge, 2017.
-. "Antirevolutionäre Revolutionserinnerungspolitik: Russlands Regime und der Geist der Revolution." Osteuropa 67, no. 6-8 (2017): 7-17.
Kolloquium, 14.12.2021
Die russische Kultur als Bodenschatz des Staates: Geschichtspolitik und die Ökonomie der Rente
Es gilt als Gemeinplatz in der sozialwissenschaftlichen Forschung zum heutigen Russland, dessen Wirtschaft als System zu beschreiben, das auf die Ausbeutung von Bodenschätzen gerichtet ist und daher spezifische Verzerrungen politischer Phänomene nach sich zieht. Die Beschreibung der „konservativen Wende“ Russlands, des „national-patriotischen Konsenses“, der Erinnerungspolitik, die die nationale Vergangenheit verklärt, und der Kulturpolitik, die auf die Legitimation des gegenwärtigen Regimes ausgerichtet ist: auch all dies ist in der jüngsten Forschung nicht minder zum Gemeinplatz geworden. Dabei entgeht den Kommentatoren jedoch die Verbindung dieser beiden Dimensionen – die spezifische Funktionsweise des Wirtschaftssystems und die Eigenart des Felds kultureller Produktion.
Der Begriffsrahmen, mit dem die historische Vergangenheit als Ressource für die Konstruktion von Nation und Staat verstanden wird, erscheint auf verschiedenen Ebenen. Er findet sich auf der Ebene der Funktionsweise der russischen Wirtschaft, auf der Ebene der politischen Ordnung und auf der Ebene der Interessen der Eliten, deren Reproduktion von der Aufrechterhaltung der gegebenen politischen Ordnung abhängt. Ich lege dar, dass die auf dem Abbau fossiler Brennstoffe und anderer Bodenschätze beruhende Wirtschaft und das Phänomen der Rente (als leistungslosem Einkommen) als eine der Grundlagen einer solchen Wirtschaft den politisch-ökonomischen Kontext für eine Analyse der besonderen Kulturauffassung bieten, die für den offiziellen russischen Geschichtsdiskurs (und die russische Kulturpolitik insgesamt) charakteristisch ist. Das Material, das ich analysiere, stammt in erster Linie aus den Reden wichtiger Regierungsvertreter. Doch die zentralen Argumente und rhetorischen Topoi, die ich beschreibe, sind bezeichnend für den gesamten diskursiven Raum Russlands, der auf die Unterstützung der derzeitigen Elite und ihres politischen Kurses – mit anderen Worten: ihrer kulturellen Hegemonie – ausgerichtet ist.
Der Schwerpunkt des Vortrags liegt auf dem Einsatz dieser Kernmetapher im offiziellen patriotischen Identitätsdiskurs, der im heutigen Russland vorherrscht und in dem die Sphäre der kulturellen Werte als Bodenschatz wahrgenommen, begriffen und beschrieben wird. Infolgedessen entsteht eine strukturelle Homologie zwischen den Sphären der materiellen, wirtschaftlichen Tätigkeit und der immateriellen, kulturellen Produktion hinsichtlich der Beziehungen zwischen Arbeit, Waren, Kapital, der Rolle des Staates, der rechtlichen Struktur, dem Grad der Monopolisierung, dem Grad der Abhängigkeit von Ressourcen usw.
Ich versuche, das konstante begriffliche und metaphorische Muster aufzuzeigen, das bestimmt, wie die aktuelle russische Geschichtspolitik und die darauf basierende Politik der normativen kulturellen Identität ihren Gegenstand betrachtet, ihre Aufgaben und die Mittel, mit denen diese Aufgaben erfüllt werden könnten.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Kalinin, Ilya (New York, NY, 2018)
Kalinin, Ilya (Tartu, 2017)
Kalinin, Ilya (Berlin, 2017)
Antirevolutionäre Revolutionserinnerungspolitik : Russlands Regime und der Geist der Revolution
Kalinin, Ilya (Cambridge, 2015)
Kalinin, Ilya (Huddinge, 2014)
Carbon and cultural heritage : the politics of history and the economics of rent
Kalinin, Ilya (London, 2011)
Nostralgic modernization : the Soviet past as 'historical horizon'