Insa Nolte, PhD
Professor of Social Anthropology and African Studies
Universität Birmingham
Born in 1969 in Göttingen, Germany
Studied Economics at the Freie Universität Berlin and African Studies at the University of Birmingham
Arbeitsvorhaben
Muslim Men, Christian Women: An African History of Gender and Religious Coexistence
Why study Muslim-Christian relations in Africa? Over the past two decades, social historians, anthropologists, and scholars of religion have highlighted that histories of Muslim-Christian relations in Africa and Asia often differ significantly from those in Central and Western Europe and North America. My research focuses on the Yoruba of south-west Nigeria, where Muslims and Christians have coexisted largely peacefully for more than a century. It addresses the conceptual gap between the study of Muslim-Christian relations (usually explored through the lens of politics or communal history) and the study of everyday and gendered religious practice (typically explored within a single religious tradition) by focusing on the everyday relationships between Yoruba Muslims and Christians.The key argument of my book is that gender is an anchor of Muslim-Christian relations among the Yoruba. Based on long-term collaborative and interdisciplinary research in Nigeria and previously neglected oral and Islamic sources, I highlight that nineteenth-century Yoruba men and women often followed diverse traditional religious practices. While men and women embraced Islam and Christianity differently, their roles were also transformed by the gendered con-ceptions that were part of Muslim and Christian practices. By the mid-twentieth century, men were more likely to be Muslims, and women more likely to embrace Christianity. As interfaith marriages became frequent, gender, marriage, and kinship shaped the mutual engagement of both religions.
While the Yoruba constitute an important case study of positive Muslim-Christian relations, twentieth-century Yoruba gender preferences for Islam and Christianity also reflect global patterns of religious engagement. I will therefore sharpen and expand my analysis through comparison with other African and Asian societies to refine the understanding of gender as a fulcrum of Muslim-Christian relations beyond south-west Nigeria. Insofar as such insights highlight the limits of European-centred approaches to religious difference, they also contribute to the emergence of a more global understanding of Muslim-Christian relations.
Recommended Reading
Nolte, Insa, Olukoya Ogen, and Rebecca Jones, eds. (2017). Beyond Religious Tolerance: Muslim, Christian and Traditionalist Encounters in an African Town. Woodbridge, Suffolk: Boydell and Brewer / James Currey.
Nolte, Insa (2019). “The Future of African Studies: What We Can Do to Keep Africa at the Heart of Our Research.” Journal of African Cultural Studies 31, no. 3: 296–313.
– (2020). “‘At Least I Am Married’: Muslim-Christian Marriage and Gender in Southwest Nigeria.” In Social Anthropology/Anthropologie Sociale 28, no. 2: 434–450.
Kolloquium, 17.01.2023
Die Politik des religiösen Unterschieds: Geschlechterverhältnisse, Òrìsà-Religion und Konversion zum Islam im Yoruba-Land des 19. Jahrhunderts
Im heutigen Südwesten von Nigeria leben muslimische und christliche Yoruba seit dem frühen 20. Jahrhundert eng zusammen und heiraten oft untereinander. Die Grundlagen für diese Koexistenz liegen im 19. Jahrhundert, als Yorubasprachige von den „traditionellen“ Òrìsà-Gottheiten zum Islam konvertierten. In Oyo, dem größten Yoruba-Reich im 17. und 18. Jahrhunderts, war die Ehe zentral für die soziale und politische Reproduktion. Im Unterschied zu Europa wurde die Ehe nicht primär als Verbindung von Menschen aus demselben oder einem ähnlichen sozialen Hintergrund verstanden, sondern als Institution, die Individuen und ihre Großfamilien über soziale und religiöse Unterschiede hinweg verband. Im Alltagsleben traten Ehefrauen den Familienverbänden ihrer Ehemänner bei und trugen durch ihre Handelsbeziehungen, kunsthandwerklichen Fähigkeiten und neuen religiösen Praktiken zu deren Erfolg bei. Aus diesem Grund erwartete man nicht, dass Ehefrauen die Religion ihrer Ehemänner annahmen.
Im frühen 19. Jahrhundert führte der Erfolg islamischer Revolutionen im Norden und Westen der Yoruba-Region zu wachsenden Konflikten, die auch nach dem Zerfall des Oyo-Reiches 1835/36 anhielten. Im Kontext von Krieg und Versklavung trat eine zunehmende Zahl von Yoruba-Männern zum Islam über und viele Konvertiten stützten sich auf dem Islam, um Gemeinschaften zu gründen, die Familienverbänden ähnelten. Viele Muslime heirateten Frauen aus traditionellen (nicht islamischen) Familien, die entweder nicht konvertierten oder nur wenig islamische Bildung hatten. Solche Praktiken wurden durch islamische Traditionen legitimiert, die die ehelichen und mütterlichen Tugenden der Frauen über deren Bildung stellten. Obwohl dies den Zugang von Frauen zu islamischer Bildung erschwerte, gestattete es ihnen jedoch, weiterhin in sozialen und ökonomischen Rollen zu agieren, die zwischen verschiedenen Gruppen vermittelten. Grundsätzlich ermöglichten die geschlechtsspezifischen Unterschiede in der religiösen Praxis den Muslim:innen und Anhänger:innen der „traditionellen“ Religion eine Koexistenz in einer neuen, kosmopolitischen Urbanität, die auch den Boden für die christliche Mission bereitete.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Nolte, Insa (New York, NY, Oxford, 2020)
‘At least I am married’ : Muslim–Christian marriage and gender in southwest Nigeria
Nolte, Insa (Leiden, 2019)
Nolte, Insa (London, 2019)
The future of African Studies : what we can do to keep Africa at the heart of our research
Nolte, Insa (Edinburgh, 2018)
Inter-religious relations in Yorubaland, Nigeria : corpus methods and anthropological survey data
Nolte, Insa (Leiden, Boston, 2018)
Imitation and creativity in the establishment of Islam in Oyo
Nolte, Insa (2017)
Nolte, Insa (Austin, TX, 2017)
Views from the shoreline : community, trade and relition in coastal Yorubaland and the western Niger delta Yoruba Studies Review ; 2017
Nolte, Insa (Oxford [u.a.] Wiley-Blackwell, 2017)
New histories of marriage and politics in Africa
Nolte, Insa (London [u.a.], 2017)
Nolte, Insa (Woodbridge, 2017)
Beyond religious tolerance : Muslim, Christian and traditionalist encounters in an African town Religion in Transforming Africa