Franco Moretti, Permanent Fellow (2015–2023)
Professor (em.) für Englische und Vergleichende Literaturwissenschaft
Stanford University
Geboren 1950 in Sondrio, Italien
Studium der Modernen Literaturwissenschaft an der Universität Rom
Arbeitsvorhaben
Dimensions of Tragic Conflict
In 2023–24, I will return to my long-term research project on tragic form, which I see as a small-scale model for those uncanny struggles to the death – most radically, civil wars – that are one of the salient aspects of human societies.As the tragic scene shifts from the Greek royal palace to Baroque courts and modern households, the causes and nature of conflict also change, but (at least) two formal relationships remain visible throughout the development of this genre: the fundamental properties of dramatic networks and the rhetoric of face-to-face confrontations. Translating a dramatic character-system into a network is arguably the best way to visualize the system of alliances and oppositions that lies behind tragic collision: intuitive and analytic at once, this sort of literary x-ray offers a powerful introduction to the “macro” dimension of drama. At the opposite end of the scale lies the study of the “micro” strategies adopted when the principles that are at stake in the plays are actually put into words: from the stichomythia so characteristic of Greek drama to Hamlet’s puns, Calderon’s cosmologies, Racine’s symmetry, Schiller’s explicit confrontations, Büchner’s out-of-control metaphors, or Ibsen’s prose. Combining traditional literary hermeneutics with the new possibilities of quantitative criticism, this study aims at a historical phenomenology of radical conflict as it emerges from the longue durée of tragic form.
Recommended Reading
Moretti, Franco. “Network Theory, Plot Analysis.” In Distant Reading, 211–240. London: Verso, 2013.
–. “Simulating Dramatic Networks: Morphology, History, Literary Study.” Journal of World Literature 6, no. 1 (2020): 24–44. https://doi.org/10.1163/24056480-20201001.
–. “Murder by Words.” In “American Shakespeare,” edited by Maria DiBattista, special issue, Memoria di Shakespeare: A Journal of Shakespearean Studies 8 (2021): 347–362. https://doi.org/10.13133/2283-8759/17621.
Kolloquium, 27.04.2021
Eine Leidenschaft für Anomalien: Ausnahmen, Normen, Extremfälle und Carlo Ginzburg
Im letzten September konnte mein Kolloquium zur Sprache der Tragödie aufgrund von Reisebeschränkungen nicht stattfinden. Ich war im Begriff, eben jenen Vortrag jetzt zu halten, doch nachdem ich vor einigen Wochen Ihrem "Three Cultures Forum" zu Ausreißern und Sonderfällen zugehört hatte, entschied ich mich, umzudisponieren und stattdessen einen Vortrag über Anomalien, Normen und Extremfälle zu halten. Ich beginne mit einer kurzen Erörterung der Monografie "Der Käse und die Würmer" von Carlo Ginzburg, einer klassischen Fallstudie einer Anomalie, dann befasse ich mich mit der Rolle von Durchschnittswerten und Extremfällen in der quantitativen Literaturgeschichtsforschung und komme zum Schluss auf Ginzburg zurück, der auf der Aussagekraft von Ausnahmen beharrt.
Wie auch in anderen Vorträgen ähnlicher Art, die ich vor kurzem verfasst habe, schaue ich in meinem Kolloquium auf 25 Jahre quantitativer Literaturforschung zurück und konzentriere mich insbesondere auf die begrifflichen Schwierigkeiten, die aus der empirischen Arbeit erwachsen sind. Dazu gehören auch die impliziten (und oft falschen) Annahmen, die unsere Visualisierung kultureller Daten und die problematische Beziehung zwischen Quantifikation und Interpretation, morphologischer Simulation und historischer Erklärung gesteuert haben. Wie auch in Ihren "Three Cultures"-Diskussionen liegt der entscheidende Punkt in der Möglichkeit - oder Unmöglichkeit -, ein einheitliches epistemologisches Bezugssystem für die Geisteswissenschaften, die Sozialwissenschaften und die Naturwissenschaften zu schaffen. Mit seinem kompromisslosen Widerstand gegen die quantitative Geschichtsschreibung der "Annales" ist Ginzburgs Werk der perfekte Ausgangspunkt, um dieses Problem auf eine radikale Weise zu thematisieren.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Moretti, Franco ([Göttingen], 2022)
Falsche Bewegung : die digitale Wende in den Literatur- und Kulturwissenschaften Falso movimento
Moretti, Franco (London, 2020)
Moretti, Franco (Leiden, 2020)
Simultating dramatic networks : morphology, history, literary study
Moretti, Franco (London, 2019)
Hidden in plain sight : data visualization in the Humanities
Moretti, Franco (New York, 2019)
Far country : scenes from American culture
Moretti, Franco (Torino, 2019)
Un paese lontano : cinque lezioni sulla cultura americana Saggi ; 984
Moretti, Franco (Frankfurt am Main, 2015)
Bankspeak: the language of World Bank Reports, 1946–2012 Stanford Literary Lab: Pamphlets ; 9
Moretti, Franco (Berlin, 2014)
Der Bourgeois : eine Schlüsselfigur der Moderne The bourgeois <dt.>
Moretti, Franco (London, 2013)
Distant reading Selections::Essays
Moretti, Franco (London [u.a.], 2013)
Workshop (Convener) 11.11.2021
Vom Nutzen und Nachteil der Literaturwissenschaft für das Leben
Workshop (Convener) 30.10.2014
Cultural Variation: A Workshop on Historical Methodology
Im Kolleg entstanden 04.10.22
Veranstaltungen
Franco Moretti
Franco Moretti
Franco Moretti
Franco Moretti
Franco Moretti
Franco Moretti