Kathleen M. Coleman, D.Phil.
James Loeb Professor of the Classics
Harvard University
Born in 1953 in Harare, Zimbabwe
Studied Latin at the University of Cape Town, Classics at the University of Rhodesia (now Zimbabwe), and Latin at the University of Oxford
Arbeitsvorhaben
Staged Violence: The Spectacles of the Roman Arena
My project investigates how the violent spectacles of the Roman amphitheatre - gladiatorial combat, beast hunts, staged naval battles, and spectacular forms of capital punishment - fit into the attitudes and conventions of Roman society as a whole. I will focus on the high Empire, but the early development of arena spectacles will also be crucial, to illustrate the shift from the staging of gladiatorial combat as a funerary celebration to its deployment as a highly politicized means of social control. It will also be necessary to account for the gradual disappearance of, first, gladiatorial combat and, ultimately, staged hunts in Late Antiquity, which should be attributed not only to changing social, political, and - especially - economic factors, but also to a gradual shift of taste, the reasons for which I shall try to identify.The extravaganzas put on by the emperors in the Colosseum at Rome have often claimed the scholarly limelight. I will continue a trend in modern scholarship that moves the spotlight from the "big men" of the metropolitan center to the "little men" of the Italian peninsula and the provinces, and try to account for the complex social, economic, political, and psychological factors that sustained violent entertainment as the standard export of Roman culture throughout the entire empire for almost half a millennium. Much of the evidence comes from inscriptions - both honorific and funerary - testifying to the munificence of sponsors and the achievements of the gladiators whom they displayed; or from coins recording imperial grants of privilege for cities that staged violent spectacle; or from lamps stamped with images of gladiators in combat, or a frieze of their weapons; or from reliefs and mosaics that represent with gruesome particularity the suffering of combatants and victims. I intend to combine all this evidence, along with the scanty literary treatments that survive, in order to explain the role played by violent spectacle in Roman imperial society.
Recommended Reading
Coleman, Kathleen M. "Valuing Others in the Gladiatorial Barracks." In Valuing Others, edited by Ralph M. Rosen and Ineke Sluiter, 419-445. Leiden: Brill, 2010. (Penn-Leiden Colloquium on Ancient Values V.)
-. "Launching into History: Aquatic Displays in the Early Empire." Journal of Roman Studies 83 (1993): 48-74.
-. "Fatal Charades: Roman Executions Staged as Mythological Enactments." Journal of Roman Studies 80 (1990): 44-73.
Kolloquium, 18.02.2014
Komplizenschaft der Gewalt: Die römische Gesellschaft im Spiegel des Amphitheaters
In der römischen Welt waren die gewalttätigen Schauspiele der Amphitheater überall verbreitet - angefangen bei Miniaturdarstellungen von Ausrüstungsgegenständen der Gladiatoren, wie man sie auf Tonlampen findet, bis hin zum opulenten Spektakel der Schauspiele selbst. Unabhängig davon, ob diese vor Tausenden von Zuschauern im Kolosseum von den Kaisern inszeniert wurden oder von einem provinziellen Granden mit wenigen Gladiatoren und ein paar Tieren in einer abgelegenen Stadt: die römische Gesellschaft war in ihrer gesamten Bandbreite über Hunderte von Jahren an dieser Institution beteiligt. Da auch in der Welt der Moderne immer noch Gewalt in vielen Formen herrscht, ist es meines Erachtens wichtig, dass wir uns um ein Verständnis davon bemühen, welche Funktion die Schauspiele in der Arena im Römischen Reich hatten und inwieweit sie ein Spezifikum dieser Kultur waren.
Der Begriff "Römisches Reich" bezeichnet sowohl einen Ort (den Mittelmeerraum und die ihn umgebenden Landmasse, die von Britannien bis zum Iran und vom Rhein bis in die Sahelzone reicht) als auch einen Zeitraum (mindestens vier Jahrhunderte, je nachdem, wie man zählt). Daher ist es sehr riskant, aus den verstreuten Belegen, die schwer zu datieren und in vielen Fällen aus ihrem ursprünglichen Kontext gänzlich herausgerissen sind, einen allgemeinen Schluss zu ziehen. Dennoch kann man regionale und chronologische Unterschiede in Bezug darauf ausmachen, wie die Schauspiele in der Arena ausgestattet und aufgestellt wurden: dies lässt auf größere Veränderungen in der römischen Gesellschaft schließen. Die augenfälligste Entwicklung war der Export der römischen Spektakel in den Griechisch sprechenden Osten und die Konfrontation zwischen dem römischen Staat und dem neuen Kult des Christentums.
Die Belege sind allenfalls lückenhaft und fehlen teilweise ganz; vieles ist noch unklar. Aber wenn wir die Text- und Bildzeugnisse kombinieren, können wir uns annähernd ein Bild davon zusammenpuzzeln, wie die Zeitgenossen - Geldgeber, Zuschauer und Protagonisten - an diese Schauspiele herangegangen sind und welche Werte sie ihnen zuschrieben. In meinem Vortrag möchte ich zeigen, wie die Schauspiele in den Arenen Verhaltensweisen und Haltungen auf den Punkt brachten, die für die römische Gesellschaft typisch waren. Ich streife auch die Einwände und den Widerstand von Andersdenkenden, deren Opposition gegen diese Praktiken oft von Überlegungen getragen wurden, die modernen Wertmaßstäben gleichermaßen fremd erscheinen mögen.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Coleman, Kathleen M. (Cambridge, Massachusetts, 2015)
Images for classicists Loeb classical monographs ; 15
Coleman, Kathleen M. (2015)
Approaching the visual in ancient culture : practicalities
Coleman, Kathleen M. (2015)
Approaching the visual in ancient culture : principles
Coleman, Kathleen M. (Genève, 2014)
Le jardin dans l'antiquité : introduction et huit exposés suivis de discussions Entretiens sur l'Antiquité Classique ; 60
Coleman, Kathleen M. (2014)
Melior's plane tree : an introduction to the ancient garden
Coleman, Kathleen M. (2012)
Coleman, Kathleen M. (2012)
"Bureaucratic language in the correspondence between Pliny and Trajan
Coleman, Kathleen M. (2012)
Experiments in pattern poetry by Douglas Livingstone
Coleman, Kathleen M. (2012)
Feral attraction : animal 'stars' in the Roman arena
Coleman, Kathleen M. (Genève, 2012)
L' organisation des spectacles dans le monde romain : Entretiens sur l'Antiquité Classique, tome LVIII ; huit exposés de discussions ; Vandœuvres - Genève, 22 - 26 août 2011 Entretiens sur l'Antiquité Classique ; 58
Köpfe und Ideen 2014
Die wahren Gladiatoren
Kathleen M. Coleman im Interview mit Julia Spinola