Gesine Krüger, Dr. phil.
Professorin für Geschichte der Neuzeit und für Außereuropäische Geschichte
Universität Zürich
Geboren 1962 in Hildesheim, Deutschland
Studium der Geschichte und Politikwissenschaft an der Universität Hannover und der Geschichte und Literaturwissenschaft an der University of Cape Town
Arbeitsvorhaben
1. Lese-Bilder: zur Ikonographie des Lesens in der kolonialen Situation
In meiner Untersuchung stehen Abbildungen als visuelle Quellen im Mittelpunkt. Zwar können sie nicht aus ihrem jeweiligen historischen, zumeist schriftlichen Kontext gelöst werden, doch kommt ihnen auch eine eigene "Bildlogik" zu, die es zu untersuchen gilt. Die Ikonographie der kolonialen Lektüreakte beruhte sowohl auf intentionalen "Bildprogrammen" als auch auf Zufällen des Ortes, der Zeit und der technischen Gegebenheiten. Hinzu kommt der Akt der Interpretation, der sich nie restlos kontrollieren und lenken lässt. Insofern veränderten und verändern sich die Bilder beständig und sind mehr als Illustrationen oder gar buchstäbliche Abbildungen symbolischer Unterwerfung unter eine koloniale Technologie.Lektüreempfehlung
Krüger, Gesine und Dag Henrichsen. "'We Have Been Captives Long Enough, we Want to be Free.' Land, Uniforms and Politics in the History of Herero During the Interwar Period." In Namibia Under South African Rule. Mobility and Containment 1915(46, herausgegeben von Patricia Hayes. Oxford et al.: James Currey et al., 1998: 149-174.
Krüger, Gesine. "Das 'sprechende Papier': Schriftgebrauch als Zugang zur außereuropäischen Geschichte." In Historische Anthropologie. Kultur - Gesellschaft - Alltag 11 (2003): 355-369.
Krüger, Gesine. "Writing in Images: Aspects of Mission Photography in Southern Africa." In Hues Between Black and White. Historical Photography from Colonial Namibia 1860s to 1915, herausgegeben von Wolfram Hartmann. Windhoek: Out of Africa Publ., 2004: 241-258.
2. "Kraftfelder": Zur Geschichte der Elektrizität in Afrika
Die umfängliche entwicklungspolitische und nationalökonomische Literatur zur Elektrizität in Afrika widmet sich besonders den Schwerpunkten der Produktion von Energie und deren Nutzung; Nutzung jedoch allein verstanden als Zugänglichkeit und Verbrauch. Es wird vorausgesetzt, dass Elektrizität bzw. Elektrifizierung generell erstrebenswert sei und deren Abwesenheit einen wesentlichen Mangel beschreibt. Ohne dies in Abrede stellen zu wollen, stehen im Mittelpunkt des Projektes Fragen der Aneignung und des Umgangs mit Elektrizität sowie Fragen der Symbolgeschichte von Technik und Techniknutzung im Alltag. Eine wesentliche Frage betrifft die (Re-)Interpretation von Modernisierungsprogrammen und -absichten im lokalen Kontext, die nicht generell als Ausdruck von Verweigerung verstanden werden können.Kolloquium, 08.01.2008
Moving Bones: Material Restitution, Ancestry and the Return of Sarah Baartman
I am currently planning a joint project called "History Incarnate" with my colleague Marianne Sommer from the ETH Zurich and some PhD students. I want to first give a brief introduction to this joint research (Science Studies/History) before then turning to one of my own case studies, namely repatriation of the human remains of Sarah Baartman from France to South Africa. Sarah Baartman's story will be one of five case studies in my project called: "Moving Bones. Material Restitution, Politics of Identity and the Desire for Historical Completeness."
Sarah Baartman, a young South African woman, was once displayed as Hottentot Venus in Great Britain and France. After her early death in 1815 she was dissected by Georges Cuvier and Henri de Blainville and her remains became part of the collection of the Museé de l'Homme. With the publication of Sander Gilman's famous article "Black Bodies, White Bodies" in 1985, Sarah Baartman became an academic and popular icon. Today there exists a vast literature on the Hottentot Venus-academic papers, biographies, plays, poetry, fiction, speeches and pamphlets-but not much historical research has yet been done.
Sarah Baartman's story, her images and her representation in art and academic debate have not only acquired wide currency but were and are still being used to forward very different political agendas. Like Kantorowicz's King she has two bodies: one mortal and fragmented and one re-narrated and imagined in a variety of ways. She is claimed as ancestor by African-American feminists as well as by local movements in South Africa. She symbolizes colonialism and racism, violence against women, scientific exploitation of the female body, objectified black identity, and global gender inequality, to name but a few of the important issues at stake. In short, she seems almost to be an "empty sign" that can accommodate any and all interpretations.
What seemed to be a rather self-evident case-repatriation of the human remains of a clearly identified South African woman to the country of her birth so as to give her a proper burial after more than two hundred years-was in fact a highly politicized drama, first between France and South Africa and then within South African borders when the national government and a Khoisan revival movement butted heads. I view the movement's claim to Sarah Baartman's remains not only as part of post-apartheid and post-colonial struggles with regard to national and marginalized "identities" but at the same time as a "desire for historical completeness."
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Krüger, Gesine (Köln, Weimar, Wien, 2011)
Schrift und Bild : Missionsfotografie im südlichen Afrika
Krüger, Gesine (Köln, 2009)
Schrift - Macht - Alltag : Lesen und Schreiben im kolonialen Südafrika
Krüger, Gesine (2008)
Schrift und Gewalt bei Tarzan: Meuchelmorde - Liebesbriefe - (unmögliche) Utopien
Krüger, Gesine (Düsseldorf, 2008)
Die Heimkehr der "Hottentotten-Venus" : Gesine Krüger über die Odyssee der Sarah Baartman ; Alexander Kluge im Gespräch mit Gesine Krüger 10 vor 11
Krüger, Gesine (Düsseldorf, 2008)
Tarzan, der ungezähmte Frauenretter : Gesine Krüger über einen US-Traum vom Dschungel ; Alexander Kluge im Gespräch mit Gesine Krüger Prime Time - Spätausgabe
Krüger, Gesine (Bielefeld, 2008)
"Ich Tarzan" : Affenmenschen und Menschenaffen zwischen Science und Fiction Science studies
Krüger, Gesine (2007)
Krüger, Gesine (2005)
Die Weissen und die edlen Wilden
Krüger, Gesine (2004)
Writing in images : aspects of mission photography in southern Africa