Ayse Bugra, Ph.D.
Professorin für Politische Ökonomie
Bogaziçi University, Istanbul
Born in 1951 in Istanbul
Studied Economics at the Université Laval, Quebec and at McGill University, Montreal
Arbeitsvorhaben
Beispiel Türkei: Wie sich das Verhältnis zwischen Staat und Unternehmen im kulturellen Umfeld des zeitgenössischen Kapitalismus verändert
The project aims to present an analysis of the factors that reshape the patterns of capital accumulation and class formation in a context of socio-economic change through a case study of the contemporary business environment in Turkey. Rather than taking economic interest and cultural outlook as exogenous variables, the project investigates the role of political action by governments as well as business associations in the way new configurations of interest, norms of conduct, positions of power, alliances and conflicts emerge and define the economic and cultural coordinates of business activity. The case of Turkey appears to be interesting for such an inquiry because in this country the economic changes associated with neoliberal globalization were accompanied by the rise of Islamic politics, which has presented the affirmation of religious identity as a central component of the demands for democratization and generated a polarized environment marked by a deep Islamist-secularist divide. Given the historical background in which the existing big business enterprises had been developed with considerable state support, the polarization brought along by the salience of religion in political debate has also led to politically informed cleavages within the business community. The project examines these cleavages by exploring both the new patterns of government intervention in the economy and the organizational strategies of business associations that define and shape distinct cultural and economic ties that bind their members in coherent communities of interest.Recommended Reading
Bugra, Aysse (with A. Candas). "Change and Continuity under an Eclectic Social Security Regime: The Case of Turkey." Middle East Studies 27 (May 2011).
-. "Polanyi's Concept of Double Movement and Politics in the Contemporary Market Society." In Reading Karl Polanyi for the Twenty-First Century: Market Economy as a Political Project, edited by Aysse Bu Bugra,ra and Kaan Aggartan. New York: Palgrave Macmillan, 2007.
-. "Class, Culture and State: An Analysis of Interest Representation by Two Turkish Business Associations." The International Journal of Middle East Studies 30 (November 1998).
Kolloquium, 17.01.2012
Politik und Religion in der Wirtschaft von heute: Die Rahmenbedingungen für Unternehmen in der Türkei. Eine Fallstudie
In der Zeit nach den 1980er Jahren haben viele Gesellschaften weltweit eine Reihe von schwerwiegenden sozioökonomischen Veränderungen durchgemacht. Die Wirtschaftspolitik eliminierte Handels- und Investitionskontrollen, liberalisierte die Finanzmärkte, privatisierte die meisten staatlichen Unternehmen und deregulierte die Arbeitsmärkte. Mit der weitverbreiteten Kommerzialisierung der Landwirtschaft und der immer weiter reichenden Warenförmigkeit von wohlfahrtsstaatlichen Leistungen haben sich die Märkte auch in Bereiche ausgedehnt, die sich zuvor nicht im Einflussbereich von Marktbeziehungen befanden. In vielen Ländern haben diese Veränderungen in der Orientierung der Wirtschaftspolitik und der Wirtschaftsinstitutionen in einer Situation stattgefunden, in der frühere politische Systeme kritisch neu bewertet wurden und eine Reform der existierenden Staatsstrukturen auf die Agenda kam.
Diese Entwicklungen haben nicht wirksam zur Entstehung sich selbst regulierender Marktwirtschaften geführt, in denen der Einzelne seine ökonomischen Interessen verfolgen kann. Vielmehr sind wir Zeugen einer weitverbreiteten Tendenz zur Umformung der Rolle von Politik und Religion in unterschiedlichen Gesellschaften geworden, die für die Definition der institutionellen Rahmenbedingungen und der Kultur des heutigen Kapitalismus wichtig gewesen sind.
In meinem derzeitigen Projekt erforsche ich, wie sich diese globalen Tendenzen in den Rahmenbedingungen für Unternehmen in der Türkei niederschlagen. Ich möchte damit einen Beitrag dazu leisten, den "Geist des heutigen Kapitalismus" zu verstehen, und zwar anhand einer Fallstudie.
Diese Studie wird in einem methodischen Rahmen durchgeführt, der sich auf die Tradition des historischen Institutionalismus stützt; ich entwickle mein Vorhaben anhand von drei Fragen:
Wie stellen wir uns die Beziehung zwischen Politik und Gesellschaft vor?
Warum und wie spielt Geschichte eine Rolle in der Gesellschaftsanalyse?
Lernen wir aus Fallstudien etwas, das über den Einzelfall hinaus geht?
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Bugra, Ayse (Cheltenham [u.a.], 2014)
New capitalism in Turkey : the relationship between politics, religion and business
Bugra, Ayse (Basingstoke, Hampshire [u.a.], 2012)
Trajectories of female employment in the Mediterranean
Bugra, Ayse (New York, NY [u.a.], 2007)
Reading Karl Polanyi for the twenty-first century : market economy as political project
Bugra, Ayse (Albany, N.Y, 1994)
State and business in modern Turkey : a comparative study SUNY series in the social and economic history of the Middle East