Franco Moretti
Professor für Englische und Vergleichende Literaturwissenschaft
Stanford University
Born in 1950 in Sondrio, Italy
Studied Foreign Literatures at the University of Rome
Foto: Wissenschaftskolleg zu Berlin
Arbeitsvorhaben
Mord und Form: eine Analyse der tragischen Struktur
Tragedy arises from a paradoxical conjunction: the most brutal of actions - conveyed by the most rigorous of forms. I would like to understand how this meeting of opposites has come into being, how it managed to survive for twenty-five centuries in very different cultures, and what it says about the foundations of social power.I plan to work on a large comparative corpus, ranging from Greek and Roman tragedy to (more or less) the present, and to use network theory as my main analytical tool. Network theory provides a set of concepts that allow me to "translate" traditional notions like those of character, interaction, scene, and so on into a more precise system of relations (nodes, edges, density, clustering, etc.), within which dramatic structure becomes at once more intuitively visible and more open to explicit conceptual analysis. In particular, the theory is great at articulating the differences among the various "regions" of dramatic networks, offering a good starting point for that comparative morphology of tragic structures which is one of the objectives of my research.
On the other hand, what arguably constitutes the very essence of tragedy - conflict, and conflict to death - seems to escape the traditional categories of network theory: great at analyzing the growth and diversification of complex systems, those categories have less to say about what can generate a crisis within their structure. In this part of my work, I will turn to the "network semantics" recently developed by a number of us at the Stanford Literary Lab, to explore how semantic flows introduce a radical instability within dramatic networks, precipitating their self-destruction.
I am not sure how the two parts of my research - the establishment of network solidity, and the discovery of semantic instability - can be reconciled. But a contradictory research plan seems appropriate for a paradoxical form; and then, I have an entire year to figure it out.
Recommended Reading
Moretti, Franco. Graphs Maps Trees: Abstract Models for Literary History. London: Verso, 2005.
- The Way of the World: The Bildungsroman in European Culture. London: Verso, 1987.
- "Network Theory, Plot Analysis." New Left Review 68 (2011).
Kolloquium, 19.02.2013
Die Tragödie in Zahlen und Daten
Mein Vortrag ist ein Teil einer Reihe von Projekten, die wir an einem besonderen Ort durchführen: wir nennen ihn mit einigem Optimismus "das Literaturlabor"; dieses besteht aus einem Dutzend Leute, überwiegend Doktorandinnen und Doktoranden, die sich darum bemühen, wie ein Labor zu funktionieren: ständige empirische Tests, Gruppenarbeit, Labortagebücher der Projekte und eine große Menge an Daten. Wir verfolgen zwei Hauptziele: die Klärung der literarischen Morphologie durch die Bereitstellung einer quantitativen Basis - die Tragödie in Zahlen und Daten - bei gleichzeitiger Erforschung des neuen historischen Archivs, das durch die digitalen Datenbanken zugänglich gemacht worden ist.
Wir verdanken es im Wesentlichen der Korpuslinguistik, dass es heute verschiedene Möglichkeiten gibt, literarische Sprache - und mit einigen Vorbehalten auch Stil - zu quantifizieren. Es ist allerdings sehr viel schwieriger, mit dem Plot umzugehen. Daher haben wir vor einiger Zeit angefangen, die Netzwerktheorie auf Theaterstücke anzuwenden - als ein möglicher Ausgangspunkt (wir haben uns für Dramen anstelle von Romanen entschieden, weil man sie leichter formalisieren kann). Mein Vortrag beginnt mit einer Erklärung, wie die Netzwerktheorie dazu herangezogen werden kann, bestimmte Aspekte der dramatischen Struktur herauszuarbeiten. Insgesamt ist das Kolloquium in drei eigenständige, aber gleichwohl miteinander verknüpfte Teile gegliedert. Im ersten Teil, der sich überwiegend mit dem griechischen Chor befasst, wird eine mögliche Beziehung zwischen quantitativen Daten und literarischer Interpretation umrissen; im zweiten Teil konzentriere ich mich auf Hegels Theorie der dramatischen "Kollision" und auf die semantischen Kraftfelder, die aus der Antigone des Sophokles entstehen. Im dritten Teil geht es um Shakespeare und Racine; hier betrachte ich die Gesamtform dramatischer Netzwerke und die Folgen für die Entwicklung der Stile. Von diesen verschiedenen Perspektiven aus komme ich immer wieder auf dieselbe Frage zurück: Kann eine quantifizierende Herangehensweise unser Verständnis des tragischen Konflikts in der Literatur verändern - und wenn ja, möglicherweise auch des Konflikts im Allgemeinen?
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Moretti, Franco ([Göttingen], 2022)
Falsche Bewegung : die digitale Wende in den Literatur- und Kulturwissenschaften Falso movimento
Moretti, Franco (London, 2020)
Moretti, Franco (Leiden, 2020)
Simultating dramatic networks : morphology, history, literary study
Moretti, Franco (London, 2019)
Hidden in plain sight : data visualization in the Humanities
Moretti, Franco (New York, 2019)
Far country : scenes from American culture
Moretti, Franco (Torino, 2019)
Un paese lontano : cinque lezioni sulla cultura americana Saggi ; 984
Moretti, Franco (Frankfurt am Main, 2015)
Bankspeak: the language of World Bank Reports, 1946–2012 Stanford Literary Lab: Pamphlets ; 9
Moretti, Franco (Berlin, 2014)
Der Bourgeois : eine Schlüsselfigur der Moderne The bourgeois <dt.>
Moretti, Franco (London, 2013)
Distant reading Selections::Essays