Daniel Cefaï, Dr.
Directeur d'études
École des hautes études en sciences sociales, Paris
Born in 1961
Studied Anthropology and Phenomenology at the EHESS, Paris
Arbeitsvorhaben
The Public: Ecology, Pragmatism and Politics in Chicago, 1945-1960
During my stay at the Wiko, I intend to move forward in writing two books, both linked with the history of social science at the University of Chicago. On the one hand, we are working with Howard Becker on L'Enquête sociologique à Chicago 1945-1960, a history of the Department of Sociology at the University of Chicago between World War II and the 1960s. The objective is to describe the shifts in the practices of inquiry among young researchers and Ph.D. students at this critical moment of the invention of participant observation and fieldwork in sociology. Howard Becker was the contemporary of the generation of Erving Goffman, Joseph Gusfield, Eliot Freidson, and many others who invented many of the options in what would be called later "qualitative sociology". We combine Becker's personal records with data from the Special Collections and University Archives, Chicago, the 200 dissertations defended during the 1945-1960 period, the transcripts of seminars on field research that took place there, and the Department professors' correspondence and personal documents in the writing of a new narrative on what is commonly called the Second Chicago School of Sociology. Doing a prosopographic and a network analysis of this cohort, we hope to renew hypotheses on the ecology of research.In parallel, I will keep on working on a second book: The Public: Pragmatism, Ecology, and Politics, in the area of history of sociology and political science in the 1920s-30s at the University of Chicago - the so-called Chicago Schools of Sociology and Political Science. The twenties and thirties were a crucial moment for the professionalization and institutionalization of these disciplines. My project is to investigate their political dimension, focusing on the different uses of the concept of "public": public/crowd, public interest, public polls, public problems, public opinion, public administration etc. At the same time, I will try to make explicit the connections of these new sciences - with a special focus on Robert E. Park and Charles Merriam - with pragmatist philosophy, mainly William James, John Dewey, and George Herbert Mead. My question is: how did the birth of urban ecology, electoral sociology, and ethnic studies involve specific conceptions of the public sphere? Through this movement back to the 1920s, I hope to highlight a conception of the "public" different from those of Arendt, Habermas, and their followers.
Recommended Reading
Cefaï, Daniel and Eduardo Gardella. L'Urgence sociale en action: Ethnographie du Samusocial de Paris. Paris: La Découverte, 2011.
-. "Social Worlds: The Legacy of Mead's Social Ecology in Chicago Sociology." In The Timeliness of George Herbert Mead, edited by Daniel Huebner and Hans Joas. Chicago: The University of Chicago Press, 2015.
-. "Outreach Work in Paris: A Moral Ethnography of Social Work and Nursing with Homeless People." Human Studies 38, 1 (2015).
Kolloquium, 22.03.2016
Gab es jemals eine Zweite Chicagoer Schule der Soziologie?
Die Universität Chicago war die Wiege der soziologischen Feldforschung - und zwar in einem solchen Maße, dass sich in den 1920er Jahren das Bild einer Chicagoer Schule der Soziologie herauskristallisierte; nach dem Zweiten Weltkrieg folgte die Zweite Chicagoer Schule der Soziologie. Auf ähnliche Weise meinen bestimmte andere Wissenschaftler/innen, dass man eine in Chicago beheimatete Tradition der Urbanistik und der kritischen Rassentheorie ausmachen kann. Dabei gehen sie davon aus, dass es eine relative Einheit und Kontinuität im Fachbereich und in der Soziologie gab, die dort gelehrt und praktiziert wurde. Die Untersuchung, die ich hier am Wissenschaftskolleg auf der Grundlage unterschiedlicher Daten durchführe, ermöglicht uns, die weitverbreitete Auffassung infrage zu stellen, dass wir es hier mit einer einzigen "Schule" und "Tradition" zu tun haben, und das Thema noch einmal neu aufzurollen. Ich möchte versuchen, einige Teile meiner Forschung kurz zu beschreiben; insbesondere möchte ich mich dabei auf eine Reihe von Dissertationen konzentrieren - die meisten von ihnen sind unveröffentlicht und wurden zwischen 1945 und 1960 abgeschlossen. Dies ist ein sehr gutes Material - als Ergänzung zur veröffentlichten Literatur -, um ein Verständnis dafür zu entwickeln, was die Forscher/innen dieser Zeit taten, welche Fragen sie stellten, wie ihr intellektueller Referenzrahmen beschaffen war und wie ihre Feldforschung und ihre Arbeitshypothesen aussahen. Auf dieser Grundlage möchte ich bestimmte Ideen umreißen, die noch schwierig zu beurteilen sind und zum Teil der Humanökologie von Robert E. Park und Roderick McKenzie entlehnt sind, um die Dynamik hinter der Entstehung von Forschungszentren und dem Aufkommen bestimmter soziologischer Forschungsgegenstände und -methoden in Chicago zwischen 1945 und 1960 zu verstehen. Daraus entsteht schließlich eine Forschungsökologie, die über ökonomische, soziale, politische und institutionelle Umwelten hinausgeht, um auch die Milieus kollektiver Erfahrungen miteinzubeziehen.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Cefaï, Daniel (Montréal, Que., 2019)
Cefaï, Daniel (2015)
Outreach work in Paris : a moral ethnography of social work and nursing with homeless people
Cefaï, Daniel (Dordrecht, 2015)
Sociology of valuation and evaluation Human Studies ; 38.2015,1
Cefaï, Daniel (2013)
Cefaï, Daniel (2013)
Postface : l'ordre public ; micropolitique de Goffmann
Cefaï, Daniel (2009)
Postface : la fabrique des problèmes publics ; boire ou conduire, il faut se choisir!
Cefaï, Daniel (Paris, 2009)
La culture des problèmes publics : l'alcool au volant : la production d'un ordre symbolique Etudes sociologiques
Cefaï, Daniel (Paris, 2007)
Pourquoi se mobilise-t-on? : les théories de l'action collective Recherches
Cefaï, Daniel (2006)
Naturalité et socialité du self et de l'esprit