Jean-Philippe Narboux, Dr.
Associate Professor of Philosophy
Université Bordeaux Montaigne
Born in 1973 in Roanne, France
Studied Philosophy at the École Normale Supérieure, Paris and at Université de Picardie Jules Verne, Amiens
Arbeitsvorhaben
The Problem of the Intelligibility of Radically Alien Forms of Thought: Logic and Anthropology in the Later Wittgenstein
The problem of the intelligibility of radically alien forms of thought constitutes a touchstone for any philosophical account of logic. Since the works of Gottlob Frege and the early Ludwig Wittgenstein, it figures at the centre of any such account. I propose to study what becomes of the problem in the thought of the later Wittgenstein.The problem of the intelligibility of radically alien forms of thought lies at the intersection between three strands of Wittgenstein's later philosophy that are all too often approached separately, at the risk of imperilling the understanding of all three of them. Wittgenstein addresses this problem in his writings on the foundations of mathematics (such as Bemerkungen über die Grundlagen der Mathematik) in the context of reassessing the significance of Frege's attack on "psychologism" about logic, i.e. the view that the laws of logic are laws of the mind. The problem recurs in Wittgenstein's writings on the work of the British anthropologist James B. Frazer (Bemerkungen über Frazers 'Golden Bough'), which take issue with Frazer's approach to "primitive thought". Finally, the same problem comes to the fore in late writings (such as Über Gewißheit) devoted to the question of the reach of reason, i.e. the question of the limits of justification. It thus provides a crucial clue to the fundamental unity of tracts of Wittgenstein's thought that would otherwise pass for disjointed.
The originality of Wittgenstein's approach to the problem is that it conjugates a logical point of view with an anthropological one: The problem of the intelligibility of radically alien forms of thought is rephrased in terms that resonate with the sort of predicament in which a field anthropologist might initially feel caught as she is trying to make sense of a radically alien culture. One of the hypotheses driving this project is that the conceptual role that versions of the problem played in the constitution and early history of social anthropology may cast light on its role in the advent and early history of analytic philosophy, in particular, in the evolution that led to Wittgenstein's later philosophy.
The aim is to offer an interpretation of the nexus between logic and anthropology that emerges from the thought of the later Wittgenstein.
Recommended Reading
Narboux, Jean-Philippe. "Simplicity and Rigidity. Reading PI §50 After Kripke." In Finding One's Way Through Wittgenstein's Philosophical Investigations: New Essays on §§1-88, edited by Emmanuel Bermon and Jean-Philippe Narboux. New York: Springer, forthcoming in 2017 (= Nordic Wittgenstein Studies).
-. "Showing, the Medium Voice, and the Unity of the Tractatus." Philosophical Topics 42, 2 (2016): 201-262 (special issue: Contemporary Tractatus).
-. "Thompson Clarke's Tightrope Walk." International Journal for the Study of Skepticism 4, 3-4 (2014): 153-188.
Kolloquium, 08.05.2018
Wie wäre das Denken von Aliens logisch beschaffen? Die Gesetze der Logik und wir
Was heißt es für uns, die grundlegenden Gesetze der Logik zu erkennen? Also etwa den Satz vom Widerspruch, nach dem eine Aussage und die ihr widersprechende Verneinung nicht gleichzeitig wahr sein können. Und was, wenn überhaupt irgendetwas, würde schiefgehen, wenn wir sie nicht erkennen würden?
Nehmen wir an, dass die Gesetze der Logik psychologische Gesetze sind, die aussagen, wie wir denken - und gar nicht anders denken können. Dann ist es zumindest denkbar, dass wir Wesen begegnen könnten, deren Gesetze der Logik den unseren schlichtweg widersprechen, so dass wir nur sagen könnten: "Jene Gesetze gelten für sie, diese Gesetze gelten für uns."
Frege legte dar, dass dies die Absurdität dieser Konzeption zeigt. Wenn wir solchen Wesen begegnen würden, könnten wir seiner Meinung nach nur sagen: „Da haben wir eine bisher unbekannte Art der Verrücktheit“. Und er vermutete, dass wir die Grundgesetze der Logik nicht aufgeben könnten, ohne auf das Urteilen ganz und gar zu verzichten.
Wittgenstein war mit Freges Diagnose unzufrieden: "Er hat nie angegeben, wie diese 'Verrücktheit' wirklich aussehen würde". Um sich mit dieser Frage auseinanderzusetzen, ersetzte Wittgenstein seinerseits Freges Gedankenexperiment mit einem imaginären ethnografischen Szenario. In meinem Vortrag untersuche ich die Beschaffenheit und die Tragweite dieses Schachzugs.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Narboux, Jean-Philippe (2019)
Speaking of oneself and speaking of one's self
Narboux, Jean-Philippe (2018)
Is self-consciousness consciousness of one's self?
Narboux, Jean-Philippe (Cham, 2017)
Finding one's way through Wittgenstein's philosophical investigations : new essays on §§1-88 Nordic Wittgenstein studies ; volume 2
Narboux, Jean-Philippe (2017)
Narboux, Jean-Philippe (Cham, 2017)
Narboux, Jean-Philippe (2017)
Narboux, Jean-Philippe (2016)
Showing, the medium voice, and the unity of Wittgenstein's Tractatus
Narboux, Jean-Philippe (2015)
Intentionnalité et négation dans L'être et le néant
Narboux, Jean-Philippe (Leiden, Boston, MA, 2014)
Thompson Clarke's tightrope Walk