Yvonne Adhiambo Owuor
Author
Kwani Trust, Nairobi
Born in 1968 in Nairobi
Studied Creative Writing at the University of Queensland, Television/Video for Development at the University of Reading (AERDD), and Linguistics in English and History at Kenyatta University, Nairobi
Arbeitsvorhaben
"Hiraeth", a Novel in Progress
Hiraeth is a creative project imagined as transnational fiction situated in the African continent, informed by and drawing from oft-neglected inner/liminal realities of the African continent. Mythopoeic in inclination, this is also a journey story into the future (the son) and the past (the father). The work sets out to re-interpret some of the continent's regional and local archetypes and place these into dialogue (and conflict) with one another in order to interrogate some of Kenya's (and to some extent the continent's) uncomfortable realities through a family story. Pulsing through the text are some of the questions that inform my overall creative quest, for example: Can a "text" carried in memory and blood suggest dimensionality and sense to a place? Where is the "locus of meaning" in Africa's imagined geographies? What do these ceaseless presences say about the future? What does state and nation mean for the idea/project Kenya? As an author of Africa struggling to come to terms with the sense of loss and to uncover the root cause of national restlessness, this story is part of the author's quest for a fresh grammar to frame the riddle of belonging and home, both in Africa and the world. In line with my earlier works, this one is inspired by references from assorted African imaginaries, visual texts, and ways of seeing. In this work, I examine memory as a library of "buried" image and story that offers direction to the protagonists in order to inform their present and future. The outcome of this quest would be, to borrow words from Georg Lukács' Theory of the Novel, an "archetypal map" and the artefact of a "liminal" Africa.Recommended Reading
Owuor, Yvonne Adhiambo. "These Fragments." In All the Good Things around Us: an Anthology of African Short Stories, edited by Ivor Agyeman-Duah. Oxfordshire: Ayebia Clarke Publishing, 2016.
-. Dust (novel). New York: Knopf, 2014. (German: Der Ort, an dem die Reise endet. Köln: DuMont, 2017.)
-. "Contemporary Projections: Africa in the Literature of Atrocity (Aftrocity)." In Writers, Writing on Conflicts and Wars in Africa, edited by Okey Ndibe and Chenjerai Hove, 17-26. London: Adonis & Abbey and Nordiska Afrikainstitutet, 2009.
-. Weight of Whispers (novel). Nairobi: Kwani Trust, 2006.
Kolloquium, 18.09.2018
Vom Spinnen einer Lügengeschichte: Eine Erkundung des Entstehungsprozesses des Romans "The Long Decay" (Arbeitstitel)
Wie kommen die Welten mancher Geschichten zustande? In meinem Vortrag plaudere ich aus dem Nähkästchen und hebe bestimmte Aspekte eines kreativen Prozesses hervor, die für das 'Heraufbeschwören' meines Romans "The Long Decay" charakteristisch sind, an dem ich gerade schreibe. Manchmal nennen Autorinnen und Autoren dies 'eine Welt erschaffen', doch sie sind sich dessen bewusst, dass dies - trotz aller Planung der Handlungsabläufe im Voraus - eine Übung ist, die sich vor allem dadurch auszeichnet, dass sich der/die Schreibende sowohl für Zufallsfunde ('serendipity') wie auch für das Unbekannte gleichermaßen öffnet. In meiner Vorstellung ist "The Long Decay" die Geschichte einer wohlgeordneten Familie in Nairobi, deren Leben durch eine äußerst private und unaussprechliche Tragödie erschüttert wird. Diese Tragödie treibt Vater und Sohn auseinander und drängt sie unabhängig voneinander zur Suche nach Sinn und Gesundung - auf scheinbar ganz unterschiedliche Art und Weise. Der Sohn verlässt Nairobi auf seiner Geländemaschine und fährt in den Senegal, woher seine Mutter stammt, eine Reise von 6000 Kilometern. Der Vater kämpft mit der schrecklichen Finsternis, die ihn umgibt, und durchquert Nairobi zu Fuß, während die Stadt zunehmend die Form eines höllenartigen Purgatoriums annimmt (Anklänge an Dante). Der ideologische Rahmen von The Long Decay lehnt sich an bestimmte Aspekte von Enrique Dussels Konzeption der 'Transmoderne' an und bezieht sich auch auf Walter Mignolos Ausführungen dazu. Ich stelle mir die Geschichte sowohl als einen auf dem afrikanischen Kontinent angesiedelten, transnationalen Reiseroman vor und gleichzeitig als eine Anatomie des Trauerns, in die eine Erkundung von Räumen und Orten, von Ausgrabung und Heilung, von Verwundung und Verwandlung eingebunden wird.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Owuor, Yvonne Adhiambo (London [u.a.], 2020)
The "Post" colonial : an autopsy
Owuor, Yvonne Adhiambo (2019)
Owuor, Yvonne Adhiambo (Montreuil, 2019)
Kinshasa chroniques : [exposition, Sète, Musée international des arts modestes, 24 octobre 2018-2 juin 2019, Paris, Cité de l'architecture et du patrimoine, 2020] Sète. Musée international des arts modestes. 2018::Exposition
Owuor, Yvonne Adhiambo (2019)
Distilling existence : a study with Wilson Amunga
Owuor, Yvonne Adhiambo (Ondone, 2019)
The politics of feeling Granta ; 146
Owuor, Yvonne Adhiambo (New York, 2019)
Owuor, Yvonne Adhiambo (Leiden, 2018)
Reading our ruins : a rough sketch
Owuor, Yvonne Adhiambo (New York, 2018)
Owuor, Yvonne Adhiambo (Köln, 2017)
Der Ort, an dem die Reise endet : Roman [DuMont-Taschenbücher] ; 6424